måndag 4 juni 2018

Voxna - Loos Camping Hälsingland

Dag 16 Morgontemp 12°C kvällstemp 6°C
Cyklade 49,45 km på 3:48:16, tempo 13,0 km/h
Totalt 1392,64 km
Netto höjdmeter 190m, totalt 389m

Vaknade tidigt efter att ha haft en stökig natt. Vinden tilltog alltmer under natten och skakade om tältet rejält. Platsen jag hittade var riktigt kalas. Hann med två dopp i Voxnan under kvällen. Det märks att man är ute i obygden på riktigt nu. Allt var stängt och det enda jag hade att äta var jordnötter och Algrens Bilar. Inte ens vatten för att koka upp nåt hade jag, suck för Hälsingeskogar. Nåväl 05:36 trampade jag vidare med Los som första mål. Det visade sig bli det enda oxå. Trots att det blev en riktigt kort tur, endast 5 mil nästan, så var det den hittills jobbigaste turen. Rejäl Nordnordvästlig motvind hela dagen. Om jag tidigare har påstått att jag haft motvind så var det inget jämfört med detta. Det blev aldrig nån vila eftersom det var lätt kuperad terräng och jag fick slita på uppför och nedför. Kolla in höjdprofilen på bilden nedan. Hälsingeskogarna är inget jag längtar efter att cykla i. Det finns nån enstaka stuga efter vägen men de flesta verkar tomma. Den här delen av Hälsingland är nog den mest glesbefolkade delen jag trampat igenom. En annan som är van att bo i en stad funderar hur det kommer sig att man valt att bo miltals från jobb och kilometrar från närmaste granne.
Det första jag fixade när jag kom till Los var att åka till kyrkan eftersom det vanligtvis finns vatten på kyrkogårdar. Sen letade jag upp campingen. Det var inte konstigt att jag missade avfarten till campingen eftersom skylten var borttagen då man inte öppnar förrän till helgen. Det ska nämligen vara Spelmansstämma på Hembygdsgården/Campingen. Jag insåg tidigt mitt misstag och tog hjälp av en kvinna som visste vart det låg och att det var öppet. Jag börjar bli van nu, enda boende på en camping  😎.  Det var visst en engelsman här igår men kvinnan som tog emot mig visste inte åt vilket hålla han for. Än så länge har jag inte sett nån annan långfärdscyklist. Ännu en gång har jag hamnat på ett kanonställe. Det är hembygdsföreningen som sköter campingen och här finns allt man behöver för att kunna äta och vila innan morgondagens fortsättning. Jag var rejält slut när jag kom hit så jag har inte rört mig många meter, förutom en tur till ICA. Eftersom det fortfarande blåser rejält så har jag ägnat dagen åt att sitta i Servicehuset och fixat med allt möjligt, druckit pilsner och ätit ostkrokar. Låtsas att det är fredag 😎.
Första bilden visar mitt bo i Voxna 👌, sen kommer ett par bilder från Los camping. Avslutningsvis några kvällsbilder från Smednäsets camping. Det ser ut att bli ett bra bärår.
Kennet (-:


Ensamcamping i Voxnadalens Gamla Kanot & Camping

Höjdprofil på väg till Los

Camping/Hembygdsgård i Los

Vindskyddad

Svärdsjön vi Smednäsets camping

Sverige är vackert

Lingonblom

Hit ska jag igen - Smednäsets camping

2 kommentarer:

  1. Heja pappa! Kom ihåg att äta och dricka mycket ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. 😊 idag tog det en stund att hitta vatten. Hann ända till Los

      Radera