söndag 17 juni 2018

Rossön - Åsele camping

Dag 29 Morgontemp 12°C kvällstemp 6°C
Cyklade 99,35 km på 5:33:17, tempo 17,9 km/h
Totalt 2108 km
Netto höjdmeter 84 m, totalt 295m

Glädjefylld och stark efter 2 dagars träff med kusiner. Ingemar & Kaka får jag tacka för styrkan eftersom dom försett mig med god mat och en riktig säng i två dar. Med tanke på att jag spenderat så många somrar i Rossön så var det en riktig nostalgiresa att cykla igenom byn, fram o tillbaka. Det får inte dröja 30 år igen.
Dagens tripp började med behagligt cykelväder, kortbyxor och kortärmat gällde fram till Dorotea. Där tog regnjackan över. Det var ett lugnt o fint regn som inte kändes allt för besvärande. Idag lämnade jag Ångermanland och cyklade in i Lappland. Det låter väldigt långt norrut men jag har ca: 1000km kvar. I Dorotea passade jag på att ta en fika på OK/Q8 innan jag trampade vidare mot Åsele, min fars hemort. Ingen släkt på hans sida finns kvar så det blir en natt på campingen innan jag fortsätter till Lycksele. I och med att jag nådde Åsele är jag tillbaka på Sverigeleden. Nu blir det inga fler avvikelser från Sverigeleden för min del.
Under dagens resa stötte jag på Konstvägen Sju Älvar för första gången. Det första konstverket var en manshög bild på Nybyggarkvinnan av konstnär Anna-Karin Furunes, som en hyllning till nybyggarkvinnan och hennes roll och stora betydelse för denna bygd.
Åsele camping ligger vid Ångermanälven och jag lyckades kapa åt mig en plats nära bryggan. Jag trodde att jag skulle bli ensam tältare men icke. Mot kvällningen rullade fyra tyska par in och slog upp tält en bit bort. Det känns lite trångt 😏. Den här campingen är den tredje campingen på senaste tid som drivs av holländare. Norrland verkar vara nåt som dom gillar. Massor att göra (rusta campingar) och gott om utrymme. Rustningen är i full gång på Åsele camping. Köket är en enda röra mitt i ombyggnaden men jag lyckades fixa lite käk och även diska efteråt. Dagens kulinariska läckermiddag bestod av äggröra, skinka, röd lök, kokt potatis och små tomater, mums. Till imorrn bitti har jag beställt frukost. Kändes ok att göra så eftersom det ska regna hela natten. Det började regna i samma stund som jag kröp in i tältet och har hållit på så sen dess. Även imorrn ska det regna så det blir en blöt tripp till Lycksele.
Kennet (-:

Lappland vårt nordligaste landskap
En mer modern skyltning


Minnesmärke för Nybyggarkvinnan av Anna-Karin Furunes

Strandnära boplats, Åsele Camping

5 kommentarer:

  1. Vad fibt att ni haft det bra! Jag ser fram emot att höra mer om Rossön!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser att ni har det gott oxå, saknar er.

      Radera
  2. Åsele camping var under renovering även när jag passerade där 2014 och senare med husbilen 2016. Ett evighets projekt syns det.

    SvaraRadera