torsdag 28 juni 2018

Karesuando -Kilpisjärvi Retkeilykeskus

Dag 40 Morgontemp 10°C kvällstemp 4°C
Cyklade 110,79 km på 7:19:01, tempo 15,1 km/h
Totalt 3142,26 km
Netto höjdmeter 169m totalt 490m

Nu har jag nått så långt norrut som det är tänkt att jag ska cykla. Från Kilpisjärvi får man ta sig med båt eller till fots vidare till Treriksröset.
Natten, till i dag, var i stökigaste laget då jag drog på mig en förkylning då jag nattcyklade till Karesuando, med nordanvinden emot mig. Det går ju inte att ge upp 10 mil från mål. Lite värktabletter och frukost  så trampade jag iväg i sakta mak. Som Garmin-bilden visar har det mest varit uppåt idag och den där jäkla motvinden från norr. Det här var en av resans tyngre resor med motvinden i beaktande. Innan backen började vid den sista knixen to jag en Snickers och på toppen blev det två kokta ägg. Till min glädje kom ett stup efteråt och jag kunde frirulla för första gången idag 😎. Landskapet mellan Karesuando och Kilpisjärvi består huvudsakligen av dvärgbjörkar och myrmark, inte speciellt spännande. Man följer gränsen Finland/Sverige som delas av Könkämäälven. Älven ser man ytterst sporadiskt men gör resan mer intressant när den dyker upp eftersom det är en livlig älv med massor av forsar. På slutet dyker även fjäll med snö upp.
Halvvägs till Kilpisjärvi fanns, till min glädje, ett café. Kaffe och munkliknande ring (Munkki) satt fint. Jag hade grundat med 2 dubbla falukorvsmackor och Portello innan. På fiket kom samtidigt en ung man som såg på min cykeljacka att jag var från Västerås. Det visade sig att han bodde i Kolbäck men hade sitt ursprung från Ryssland och Finland. Det är kul med möten på det här sättet.

Rejält trött o sliten kom jag efter drygt 7 timmars cyklande fram till Kilpisjärvi. Jag blir här 2 nätter. Första natten bor jag i en stuga för mig själv och andra natten i ett rum på vandrarhemmet. Jag borde ha bokat tidigare eftersom rummet är 10€ billigare och dessutom ingår frukost. Jag har slutat laga mat så ikväll åt jag buffé på Vandrarhemmet, eller Hiking Centre som man kallar sig.
Imorrn tar jag båten mot Treriksröset och dagsformen får avgöra om jag tar båten tillbaka eller vandrar leden till Hiking centre.
Ett klokt beslut jag gjorde igår var att lämna väskor kvar på vandrarhemmet i Karesuando. Att släpa med två väskor under dagens resa räckte gott o väl. Vandrarhemsvärdarna i Karesuando är hjälpsamma och tar hand om prylarna mina.

Kennet (-:
Typiskt landskap utefter vägen mot Kilpisjärvi

Könkämäälven och min Specialized

Caféet i Ropinsalmi, Finland
Ej öppnad för säsongen 2018


Rejäla raksträckor

Framme i Kilpisjärvi - Trött och febrig

Övernattningsstuga i Kilpisjärvi

Kilpisjärven Retkeilykeskus, Hiking Centre

Uppför hela vägen

3 kommentarer:

  1. Nu väntar vi på en fin målbild :) Du får fundera på om du har en go målgest att bjuda på 😂👍 Krya på dig pappa!

    SvaraRadera
  2. Härlig prestation, du kan bli årets "Kenneth" i Svenska Kennethklubben efter denna bedrift! Så kämpa på

    SvaraRadera