tisdag 12 juni 2018

Oviken - Camp Route 45 Hammerdal

Dag 24 Morgontemp 8°C kvällstemp 12°C
Cyklade 109,39 km på 7:06:46, tempo 15,4 km/h
Totalt 1880,33 km
Netto höjdmeter 8 m, totalt 306 m

En fördel med att få en hel camping för sig själv är att man camperar strax utanför Servicehuset. När det är kallt, som i morse, tar man in alla prylar i servicehuset och packar för dagens tur. Jag hann snabbt bli nedkyld eftersom även denna dag var full av kall motvind, på min väg mot Östersund. Väl framme i Östersund var jag så nedkyld att högsta prio var att hitta ett fik. Till min lycka hittade jag Turners konditori i stort sett direkt jag kom in i centrum. Händerna var så genomfrusna att jag inte hade kraft för att ta av hjälmen. Den fick sitta på en stund tills värmen och energin återkommit. Jag satt en längre stund på fiket och hann få i mig fyra koppar kaffe, två kanelbullar och en ägg o kaviarmacka. När kroppen och mina skoöverdrag (White neopren) var varma var det dags att fortsätta. Snabbt vidare till en cykelbutik. Det var dags att pumpa däck och köpa handskar. Hittade Velo i Östersund som hade ett par vinterhandskar för cyklister. Pruta och köp 😊.
Den fortsatta resan mot Hammerdal var betydligt enklare eftersom händer o fötter var varma, medvind huvudsakligen, måttligt kuperad terräng. Jag blev så varm om händerna efter ett tag så jag blev tvungen att byta till tunnare handskar 🤪. Innan jag hann lämna Östersund fick jag vara med om ytterligare lyckat möte med goa människor. En man blev nyfiken på min cykel och all packning. Det visade sig att hann drömde om samma upplevelse som jag var mitt i. Ett härligt samtal där tankar utbyttes om cykling.
Har checkat in på Camp Route 45 (drivs av ett engelskt par med barn). Som vanligt är det gott om utrymme på campingen, några husbilar denna gång förutom mig. Jag har känt några regnstänk under dagen men inget som störde mig. Direkt efter jag rest tältet och fått in all packningbörjade det regna ordentligt. SMHI har inte meddelat att det ska bli regn så jag vete tusan varför det blev så här. Vi får se hur natten blir.
Imorrn blir det en kortare tur, 65 km till Ramsele.
Kennet (-:
Varma o goa cykelhandskar

Nära vatten denna gång - Camp Route 45

2 kommentarer:

  1. Arne Martin Bolstad13 juni 2018 kl. 11:11

    Tack för en trevlig pratstund och lycka till vidare på din resa! :-)

    SvaraRadera