lördag 2 juni 2018

Sandviken - Smednäsets Camping Linghed Dalarna

Dag 15 Morgontemp 20°C kvällstemp 25°C
Cyklade 69,32 km på 4:10:27, tempo 16,6 km/h
Totalt 1214,5 km
Netto höjdmeter 67m, totalt 115m

Idag blev det en lugn start med en rejäl frukost hos dottern med familj. Efter en lekstund med Linus var det dax att packa väskorna och börja trampa. Ännu en dag med blå himmel och avsaknad av skugga. Lunchen blev en riktig höjdare med tanke på värmen, två drickkvarg, en keso och en chokladkaka.
Tidigare när jag rullat genom våra södra landskap har Rölleka dominerat i dikesrenen. De senaste dagarna har Röllekan fått stå tillbaka till förmån för Lupinen. På vissa ställen är dikesrenen riktigt vacker alldeles full med Lupiner. En ny art har börjat bli frekvent i dikesrenen, den röda tjuren. Jag funderade varför just den röda tjuren är mest frekvent men förklaringen finns på bensinmackarna. Red Bull kylen står vid kassan 😠.
Dagens stopp är Smednäsets camping i Linghed Dalarna. Det innebär att jag lämnat ännu ett landskap bakom mig, Gästrikland. Jag blir kvar i Dalarna ett par dagar innan jag når Hälsingland och Härjedalen. Smednäsets camping är både vacker och bra. Här gäller ordning och reda och ett bra utbud. Det jag saknar är närhet till en butik. Man sätter sig inte och trampar två mil för lite mat. Ikväll blev det en rödlök och Paulins Supermix.
En sak till, nu har jag badat minst 10 ggr de senaste dagarna. Idag blev det hela två dopp. Vattentemperaturen är absolut mer än 20°C.
Kennet (-:
Lupin i dikesren

Red Bull i dikesren

Heja Dalarna - andra besöket

Reception Smednäsets camping

Badet vid Smednäsets camping, Svärdsjön

Jippjipp

2 kommentarer:

  1. Vilken tur med vädret du har. Jag hoppas det fortsätter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Satt nyss och läste om dina äventyr från Bollnäs till Åsele. Allt regnande som du fick har jag än så länge klarat mig ifrån. Dagens etapp till Los var resans jobbigaste. Kall motvind hela vägen och med ett avslut i form av resans värsta uppförsbacke. Nöjde mig med knappt 5 mil.

      Radera