tisdag 5 juni 2018

Loos Camping - STF Vandrarhem Mysoxen Sveg

Dag 17 Morgontemp 3°C kvällstemp 8°C
Cyklade 66,76 km på 4:15:00, tempo 15,7 km/h
Totalt 1459,4 km
Netto höjdmeter -54m 😊, totalt 335m

Med tanke på morgontempen och det kanonställe jag hamnat på så plockade jag in alla väskor i servicehuset, fixade frukost och packade i lugn och ro. Trots nattkylan så frös jag inte. Vinden och nattbilist störde mig dock. Några minuter innan halv 9 trampade jag vidare. Vägen mellan Los och Fågelsjö var öde och kuperad (häftigaste rastplatsen dock). Trots det så var resan betydligt enklare än i går eftersom jag hade sidvind. Från Fågelsjö och fram till Sveg så körde jag på E45 i motvind men inte alls lika stökig som igår. Betydligt bättre än grusvägar i Hälsingland. Kalla händer och fötter men skoöverdragen hjälpte bra. Väl framme i Sveg så var beslutet, att ta in på vandrarhem enkelt. Prognosen för nattemperaturen är 2°C, burr. Jag förstår att jag är ensam tältare hittills. Raggmunk med fläsk blev belöningen på Mysoxen. Kolla in Svegs Björn, världens största träbjörn ståtar man med. Apropå björn, jag träffade ett par som höll på att förbereda inför Los spelmansstämma till helgen. Dom berättade att 3 närgångna björnar, mamma och 2 barn, skjutits nyligen. Jaha menade jag, 3 färre att oroa sig för. Deras kommentar var ”vargar anfaller i flock” - tack för den ☠️
Drygt 4 mil från Sveg ligger Ytterhogdal, Sveriges geografiska mittpunkt. Mao jag har nått halvvägs 🤪. Hälsingland avklarad och nu är jag i Härliga Härjedalen.
Nu lite ord om Cronstedt. När jag lämnar min egen gata hemma i Västerås så hamnar jag på Cronstedtsvägen. Fullerö Säteri bortanför Ekbacken/Enhagen har sen 1600-talet gått i arv som fideikommiss inom familjen Cronstedt. Det enda jag vet om den nu boende på Fullerö Säteri är att han varit eller är i fejd med dom som arrenderar mark av honom😊.  Nästa Cronstedt jag stött på under min resa är Fredrik Adolf Ulrik Cronstedt. Han var landshövding i Gävleborgs län åren 1781-1812. FAU Cronstedt arbetade för att förbättra vägsystemet och tvingade bönderna att vara med och betala kalaset. Historien upprepar sig, folket sliter. Skylten som visas på bilden är uppsatt runt om i Gästrikland och Hälsingland. Vi går vidare, Axel Fredrik Cronstedt upptäckte grundämnet Nickel vid koboltgruvan i Los. Mer intressant är att han var ett av 25 barn 🤪 till Gabriel Olderman. Den sista Cronstedt som jag hade i åtanke var fegisen Carl Olof Cronstedt som var ansvarig för kapitulationen av Sveaborg till ryssarna. Enligt historiker det största förräderiet i Sveriges historia och som även bidrog till att vi förlorade Finland efter 600 år. Jag tror att det var Historiepodden som berättade om den fege Cronstedt. Jag har även för mig att en Cronstedt var involverad då Gustav IV avsattes men det kan var fel.

Idag kände jag mig stark och tänkte vackra tankar om mina kära F&S ledare.
Kennet (-:

F.A.U Cronstedts vägskyltning

Minnesmärke i Los - Upptäckare av Nickel Axel Fredrik Cronstedt
Minnesskulpturen "Form för Nickel" i Los


Underbar rastplats

Härliga Härjedalen

Guld värd i kyla

Raggmunk med fläsk - Mums för magen

Björnen i Sveg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar