lördag 9 juni 2018

Funäsdalen / Hållan - STF Ljungdalen

Dag 21 Morgontemp 11°C, kvällstemp 20°C
Cyklade 48,19 km på 3:30:20, tempo 13,7 km/h
Totalt 1653,15 km totalt 592 m
Netto höjdmeter - 168m (låter enkelt men jag klättrade 721m och rullade ned 889 m)
Idag var det tre veckor sen jag startade i Höllviken. Det känns så avlägset på nåt vis, tur att jag skriver ned vad som hänt. När man är mitt i äventyret så mixas allt i tankarna.
Första biten på dagens tur var drygt 4 km nedför till OKQ8 i Funäs. Den nedförsbacken var en go avslutning i förrgår. Den var nog värre än Karlsbergs-backen i Los. Man börjar bli van med motvind ock motlut 🤪. Kaffe och bulle, som extra pålägg till den frukost jag haft, sen trampade jag mot Flatruet. Flatruet är Sveriges högst belägna landsväg, 975möh. En häftig känsla att nå toppen av ett cyklande Sverige. Nu är det lättare framöver antar jag. Jag mötte en till cykeltok på toppen av Flatruetvägen, en tysk som cyklade Trondheim - Oslo. Nedför mot Ljungdalen var minst lika jobbig som att ta sig uppför. Eftersom det är grusväg gäller det att inte ha för bråttom i medlut. Cykeln är tung och kräver att han har full koll hela vägen. Både på sig själv och bilar man möter/blir omkörd av. En sak som förvånar mig att bilister verkar vara av den uppfattningen att man ska fort fram oavsett.....
Flatruet är ett aktivt fågelområde och det fanns gott om folk med rejäla kikare. Även jag får nu bocka av ytterligare en pippi. På vägen ned till Ljungdalen stannade jag upp och fick se en Blåhake. En av få småfåglar som lyckades sitta still.
Efter incheckningen på STF Ljungdalen intog jag en pizza på Fjällsippan. En av de godaste pizzor jag ätit, vegetarisk med renkött. Även denna gång blev jag pikad för mitt pålägg. Efter pizzan och en tupplur cyklade jag runt lite i Ljungdalen och jag hittade faktiskt en laddstation av märket ABB. Imorrn stannar jag i Ljungdalen. Ska ta mig en tur till Helags för att njuta av Härliga Härjedalen en gång till. I Juni numret av Turist är det ett reportage om Fjällrävar vid Helags.
Kennet (-:

Buerie Båatemi - Välkommen vid Mittådalens sameby 
Mittån i Mittådalen



På toppen av Flatruet finns en riktigt nöjd cyklist

Ljungdalens vandrarhem

Spår av min käre arbetsgivare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar