måndag 11 juni 2018

Ljungdalen - Ovikens camping

Dag 23 Morgontemp 9°C kvällstemp 11°C
Cyklade 117,79 km på 7:27:08, tempo 15,8 km/h
Totalt 1770,94 km
Netto höjdmeter -294 m, totalt 298 m

Härligt att vara på sadel igen. Tittar man på höjdmeter ser det ut som en enkel tur, vilket det var stundvis. Men som vanligt, på sistone, så har det varit kall motvind, grusväg och mycket backar. Startade tidigt i Ljungdalen för att undvika stark sol. Kaffet var slut så planen var att ta en fika efter vägen. Jag hann 77 km innan första chansen till kaffe dök upp. Galå Fjällgård, på vägen mellan Börtnan och Persåsen (benämns Fäbodvägen), skyltade om fika. Fjällgården var öppen men Fiket var stängt. Men det fixade värdinnan lätt genom att brygga kaffe åt mig. Kaffe och bulle bjöds det på 😃. Som vanligt man möts av givmilda människor hela tiden.
Jag lämnade Härjedalen och lyckades på en fin sista bild på Härjedalsfjällen/Lunndörrspasset. Nu är det Jämtland som gäller ett tag. Mellan Ljungdalen och Persåsen finns i stort sett inga boende. Direkt efter Ljungdalen låg Storsjö men utöver det nästan ingenting. Man är verkligen ute på egen hand i dom här trakterna. Börtnan, som jag inte nådde fram till innan avfarten mot Persåsen, skyltar KALLAST I LANDET. Det kanske är anledningen till att det finns så få bofasta.
Har checkat in på Ovikens Camping, som enda gäst nu igen. Fördelen är att man kan tälta direkt utanför servicehuset.
Min erfarenhet av Google map är inte speciellt bra när det gäller att peka ut bra cykelvägar. Därför har jag styrt om morgondagens rutt. Jag åker till Östersund, via Frösön, och därefter mot Lit och Hammerdal. Planerar en övernattning i Hammerdal för att sen ta mig till Ramsele.
Kennet (-:
Lunndörrspasset

Galå fjällgård bjöd på gofika

In i Jämtland

Storjön syns i fjärran


Ensamcamping i Oviken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar