onsdag 20 juni 2018

Norsjö - Fällfors camping

Dag 31 Morgontemp 10°C kvällstemp 10°C
Cyklade 111,02 km på 6:19:35, tempo 17,5 km/h
Totalt 2391,32 km
Netto höjdmeter -115 totalt 73m
Norsjö Gästgiveri/Vandrarhem var ett riktigt toppenställe, fräscht rent och en riktig go frukost. Gårdagens slit i regn o rusk är glömd. Vi gav oss iväg torra och glada 😎. Dagens väg var till en början riktigt go, böljande vägar i relativt öppet landskap med lite trafik. Lite guldkorn efter vägen var exempelvis badplatsen i Finnfors, kraftstationen och cafét vid Finnforsfallet, den glesa tallskogen.  Vi skildes åt i Boliden efter lunch och kram vid Margarethaparken. Håkan hade hittat ett vandrarhem i Boliden och jag en camping i Fällfors. Vi hade haft ett par dagar mys tillsammans så det var med visst vemod jag fortsatte på egen hand. Jag fick drygt 4 mil extra att trampa. Det tjänar jag in i morrn då jag har en bokning hos Tvåhjulsmästarna i Piteå. Ett växelreglage har börjat strula och jag har lyckats fixa några gånger de senaste dagarna men vill inte riskera nåt. Resan från Boliden till Fällfors var inte lätt. Början var ca: 3 km grusväg och sen backe upp o ned, men mest UPP. Svettig och trött checkade jag in på Fällfors camping och fixade middag direkt. Mätt o belåten letade jag upp en bra plats för tältet, blåsigt för att slippa mygg, nära Byske älv för att få höra forsen, i läge för morgonsol för att värma tältet.
Fällforsen är en plats ni inte får svischa förbi om ni är i trakterna. Här finns laxtrappor och laxobservatorium. Jag lyckades spana in en rejäl lax, minst en meter, i observatoriet. Forsen är riktigt mäktig att känna på nära håll. Jag måste även nämna kyrkan i Fällfors. Även om jag inte är kyrklig så måste jag medge att den är riktigt vacker.
Kennet (-:
Håkan förbereder sig för avfärd
Håll undan, tung trafik på gång


Finnforsbadet, en pärla utefter vägen

Här gäller det att ha rejält pumpade däck och klar blick

Finnfors kraftstation, Skellefteåälven

Caféet vid Finnforsfallet

Hur vacker kan en skog egentligen vara

Lunch vid Margarethaparken i Boliden

Bolidens gruva

Kyrkan i Fällfors

Lax i laxobservatoriet i Fällfors

Ånyo en strandnära camping :-)

Stillbild, Fällforsen, Byskeäälven

3 kommentarer:

  1. Videon verkar inte funka. Tråkigt, forsen är mäktig.

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte också tälta på Fällfors camping men den var stängd då. Istället hittade jag Pipens Bodega som höll hus i skolhusets på andra sidan älven. Pipen lät mig tälta på tomten och jag fick låna nyckeln av honom så jag kunde nyttja toa och dusch där.
    Finns bodegan kvar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunnar,
      Jag missade din kommentar/fråga i somras. Just nu håller jag på med att gå igenom min resa en gång till. Denna gång på datorn. När jag var i Fällfors så såg jag inte skymten av Bodegan. Jag kollade på nätet nyss och såg en notering att den är permanent stängd.
      När jag går igenom resan på bloggen fixar jag en del stavfel samt lägger till text under bilderna, vilket fungerade dåligt med iPad.
      I slutet av juli eller i början av augusti ger jag mig ut igen. Denna gång tar jag en tur genom Dalarna, Värmland och söderut och hem via ostkusten.
      Kennet (-:

      Radera