måndag 25 juni 2018

Övertorneå - Pajala Camping Route 99

Dag 37 Morgontemp 11°C kvällstemp 19°C
Cyklade 116,08 km på 6:25:01, tempo 18,1 km/h
Totalt 2841,53 km
Netto höjdmeter 112m totalt 149m (det märks att man lämnat kusten)
Vaknade tidigt imorse och kom iväg innan dom andra på campingen vaknat. Det är stor variation vad man får för pengarna som tältare. Toalett och dusch har de flesta. Kök varierar rejält och i Övertorneå pågick renovering, precis som i Åsele, vilket innebär att det mesta saknas. Route 99 i Pajala har allt jag behöver, toalett, dusch, kök med kyl o mikro, vägguttag på en massa ställen, rum med VM-TV och det är där man laddar mobil o iPad.
Resan idag var en lyckotripp, medvind, fint väder, fina vyer, trevliga människor efter vägen och hyfsat lätta backar. Nu är det tredje dagen som jag har medvind, hoppas det fortsätter det gör cyklingen betydligt enklare. Andra dagen med kortbyxor och kortärmat och det vet jag inte kommer att fortsätta, regn är på väg om några dar. Att cykla utefter en älv innebär att det bor folk utefter hela vägen. Det är inte som att cykla i Hälsingeskogarna. Så fort jag ser nån efter vägen har man tillfälle att prata oxå. Jag fick tips av en kvinna om den rastplats som jag lagade maten vid. Det var mitt tredje stopp efter frukost. Det första var vid ”Sveriges vackraste rastplats” vid Kattilakoski och det andra vid Juoksengi, Polcirkeln. Båda innan 9, tur att man gör av med mycket energi. Torneälv är nog det häftigaste som jag sett i Sverige, när det gäller vatten o vyer. Älven är gigantisk, strömmarna rejäla och närheten till ett annat land gör det spännande. Hit måste jag komma tillbaka. Torneälv ställer även till problem med översvämningar på våren. Monumentet med korset fanns direkt när man kommit ut från Övertorneå.
Jag kom inte så nära vattnet som jag brukar eftersom dom inte klippt gräset utefter slänten 😀.
I kväll bjöd jag mig på middag och tog mig till Bykrogen. Det visade sig att det även var ett hotell och hade buffé varje kväll. Sitter nu, proppmätt, i servicehuset och skriver detta. För första gången under min resa hittade jag små flaskor Portello(33cl), den godaste läsken. Coop i Pajala har detta.
I Pajala får jag min sista stämpel i Sverigepasset. Tyvärr var det stängt idag så jag har kommit överens med hon som jobbar i Turistinfo’t att det fixas imorron förmiddag. Det innebär sovmorgon för mig. Min plan för Tisdagen är att ta en kortare tur, vila på eftermiddan, äta en bit och sen cykla på kvällen och natten. Jag är ovan Polcirkeln vid midsommartid, känns häftigt och måste tas till vara.
Kennet (-:

Minnestext efter en tragisk olycka

Minnesmärke i sin helhet

Potatisen har jobb att göra innan den är klar för matbordet

Vy från rastplatsen vid Kattilakoski

Ost och knäckebröd ger bra energi

Framme vid Polcirkeln, Juoksengi

Fikastället i Juoksengi

Ännu en pärla i Sverige, Torneälv

Ja, Sverige är vackert

Fiskare i sina typiska båtar på Torne älv 

Camping vid Torneälv Pajala

2 kommentarer:

  1. Glöm nu inte o kolla in gruvan i Kaunisvaara när du är där i trakterna o strultar runt. Var rädd om dig o cykla inte för fort så du krockar med röset. Bengt S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom ville inte ha in cyklister på området. Man är på gång att starta upp igen.

      Radera