onsdag 27 juni 2018

Kitkiöjärvi - Karesuando Vandrarhem

Dag 39 Startemp 14°C ankomsttemp 8°C
Cyklade 98,40 km på 6:26:29, tempo 15,3 km/h
Totalt 3031,47 km
Netto höjdmeter 63 m, totalt 321 m

Efter några timmars vila och mat så tog jag mig ut på riksväg 99 igen. Om vägen var härlig att cykla från Pajala så var fortsättningen till Karesuando hur jobbig som helst. Det var kallt, motvind, ödsligt och ingen älv. Det enda positiva var utebliven solnedgång och de få djur jag lyckades skrämma (älg, räv o hare). Saivomuotka var det klart största samhället utefter vägen och har, enligt Wikipedia, 57 innevånare. Det kändes mer ödsligt eftersom inte ens bilar susade förbi. Jag mötte en bil och vart omkörd av två. När de två bilarna körde förbi mig så var den sista en större skåpbil där bakdörren var öppen och längst in satt en person nedhukad. Vad var det frågan om? Det här var första gången som jag verkligen saknade sällskap. Kall o trött nådde jag Karesuando strax efter 04:00. Jag sökte upp en camping och fyllde vattenflaskorna, åkte till vandrarhemmet och lagade ett lika gott nattamål som middan igår, nudlar o majs. Jag hade hittat en plats i lä o sol vid vandrarhemmet, efter maten knoppade jag in och väcktes av värden vid 6-tiden. Han släppte in mig i värmen så jag somnade om i en soffa istället. Har känt mig rejält trött o sliten idag. Det är nog inte så bra att cykla dubbla sträckor istället för nattsömn.
Stöket med cykeln som hugger vid frirull får jag ingen ordning på. Jag har rengjort extra noga och smort rörliga delar utan att få bort problemet helt o hållet. Pajar cykeln imorrn tar jag taxi sista biten 😎.
Fotot på solen är tagen vid midnatt, enligt riktig tid. Det började aldrig skymma utan var ljust som på dan hela tiden. En häftig känsla som jag inte vill ha ogjord, även om just nattens resa var jobbbbbig.
Under hela resan har jag kört kontantlös, swish o kort funkar. Men idag när jag tog en fika på Turistinformationen så var det cash som gällde. Jag fikade först, hämtade kontanter hos bymacken och betalade. På bymacken tar man ut Euro oxå som jag behöver för att betala båten till Treriksröset. Jag har kollat upp lite flyktigt tidigare hur det funkar att ta sig till Treriksröset men inte tillräckligt noga. Vandrarhemmet är fullbokat torsdag till fredag så då blir det en stuga. Fredag till lördag blir det rum o frukost. Båda alternativen är rejält dyra. Karesuando och Kilpisjärvi är klart dyrast hittills, men det förstår jag med tanke på läget.  Vandrarhemmet i Karesuando har en häftig hall med flera samiska nyttoprylar.
I Karesuando hittade jag Starten för Sverigeleden och insåg att jag cyklat åt fel håll 😜.
Kennet (-:

Sällskap under min nattliga resa

Jag insåg inte att jag skulle nå Kiruna oxå

I Saivomuotka har man 230km till centrum

Midnattssol

Framme i Karesuando

Interiör från Karesuandos vandrarhem

Ett imponerande hantverk

Start på Sverigeleden

6 kommentarer:

  1. Kämpa på, inga taxiresor. Det är nära nu!! Du fixar det!

    SvaraRadera
  2. Pajar cykeln får du låna/hyra en cykel, ingen taxi går an. I värsta fall får du leda cykeln. Låt medvinden vara med dig!

    SvaraRadera
  3. Kolla frihjulet genom att lyfta bakhjulet och snurra det framåt. Stannar det lite för snabbt? Veva pedalerna bakåt med hjulet lyft. Börjar hjulet snurra bakåt? Du har säkert inte verktyg för att åtgärda men då vet du. Annars kan det vara växeljustering (fram?). Eller så är det helt enkelt slitage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips. Jag gjorde rent och smorde upp igår så det har funkat bra idag. Däremot så har mitt växelreglage börjar stöka igen. Jag bet vad som behöver göras och hinner fixa det i morrn innan resan till Karesuando på Lördag. Jag har insett att en hel del prylar behöver bytas ut när jag kommer hem, Det gnisslar och skriker i cykeln mest hela tiden nu. Även däcken sjunger på sista versen 😎.

      Radera