söndag 24 juni 2018

Kalix - Övertorneå camping, Norrsken Lodge

Dag 35 Morgontemp 12°C kvällstemp 15°C
Cyklade 81,51km på 4:14:47, tempo 19,2 km/h
Totalt 2725,45 km
Netto höjdmeter 37m totalt 37m

Förlusten mot Tyskland igår är glömd, nya tag mot Mexiko. Vaknade hyfsat tidigt med riktigt härligt solsken. Jag har alltid bästa utsikten på morgonen eftersom jag ockuperar front seat. Nån fördel ska man ha som tältare. Det har blivit gott om husbilar och husvagnar iomed sommarlovet men fortfarande är jag ensam tältare. Folk är roliga, alla stirrar som attan när man trampar in på camping eller en by men ytterst få kommenterar. När man börjar prata med folk så släpper det direkt, då är dom hur talföra som helst. En sak som jag ska ändra på hos mig, ta kontakt då du är nyfiken. Den man är nyfiken på blir troligen glad, det blir i alla fall jag 😃.
Efter en mumsig frukost, som alltid havregrynsgröt med russin, bar det iväg. Idag var det riktigt lättrampat, förutom en grussträcka efter Granån. Vind i ryggen, solsken, lätta backar, vackra vyer stundvis och jäkligt starka ben. Dagens 81 km kändes lättare än nånsin. Jag träffade ett par i Lappträsk på morgonvandring utefter landsvägen. Han var gammal gångare och kände en Tibblin o en Norberg från Västerås som han tävlat med under sin aktiva karriär. Dom tipsade att väg 398 direkt till Hedenäset är riktigt fin, vilket gjorde mitt val lätt. Väl framme vid Hedenäset skyltades om Sten Café. Det är inte Sten som har ett Café, utan Leif Lumio. Han slipar stenar och säljer i sitt café. Jag köpte ingen sten men tog en fika med renköttsmacka och wienerbröd.

Cykelvägen i Kalix löpte utefter Kalixälven och vägen mellan Hedenäset och Övertorneå löpte utefter Torneälv. Massor av härliga vyer men ack så svåra att fota för att få med känslan. På andra sidan bron i fotot ligger Finland. Jag hyrde en kajak idag och tog mig en tur över till Finland (och pinkade). Det var premiär för mig med kajak så det kändes lite skakigt när jag var mitt i Torneälv och en motorbåt kom dundrande mot mig. Eftersom jag inte har nån aning hur en kajak beter sig i vågor så blev jag orolig, men det löste sig. Jag var torr i håret efter min premiärtur. På kvällen kom ett gäng finska pojkar intuffande med en husbåt. Tog sig en öl på campingen och vände tillbaka till Finland igen. Tyder på en bra gränsrelation. Fler länder borde ta efter.
Nu har jag resplanen klar för mig::
- Måndag Övertorneå - Pajala
- Tisdag Pajala - Vittangi
- Onsdag Vittangi - Karesuando (vandrarhem bokat)
- Torsdag Karesuando - Kilpisjärvi Finland
- Fredag Kilpisjärvi Finland - Treriksröset ToR
- Lördag Kilpisjärvi Finland - Karesuando
Efter Pajala ska jag nattcykla nån sträcka eftersom jag är ovanför Polcirkeln.
- Sen ska jag försöka få hem mig och cykeln på nåt vis 😊
Kennet (-:
Hyffsad morgonvy - Kalixälven

Leif på Sten Café i Hedenäset

En fredens gräns Sverige - Finland, Torneälv

Bästa läget igen, Torneälv

Kyrkan i Övertorneå

Finska pojkar sugna på öl

Kvällsutsikt från tältet :-)

2 kommentarer:

  1. Det är ju helt makalöst hur snabbt du tagit dig upp genom landet (tycker jag i alla fall)! Vem vet, du kanske cyklar hem också?! Det är verkligen kul att följa dig och få höra om vad du är med om. Har du verkligen inte haft en enda punktering? Eller har jag missat något inlägg om det?
    Ha det så bra sista biten nu.

    SvaraRadera
  2. Jag hinner inte cykla hem eftersom jag måste hem tills Marie börjar sin semester. Jag tror det blir bra med ett dygns resa hem och fundera på vad som hänt. Även om det gått fort så finns gott om tid för att upptäcka saker under resan.

    SvaraRadera