onsdag 13 juni 2018

Hammerdal - Ramsele Camping

Dag 25 Morgontemp 11°C, kvällstemp 13°C
Cyklade 78,04 km på 4:31:59, tempo 17,2 km/hm
Totalt 1958,37 km
Netto höjdmeter -109, totalt 197m

Idag var en bra cykeldag, jag gjorde som min fru sagt åt mig. Ha inte så bråttom, vänta tills värmen kommer, vilket jag gjorde. Efter frukost trampade jag in till Hammerdal för en kaffe. Det skulle finnas ett Shell, en bit bort i samhället. Lite komiskt och snopet när jag inser att Shell är nedlagd och att man öppnat Skäll 😁.
När jag vänt tillbaka en bit ser jag ett gäng gubbar som dricker kaffe utanför grillbaren. En riktigt fräsch grillbar med MORGONKAFFE. Ett trevligt samtal för en pratsjuk cyklist sen var det bara att trampa iväg. Vid Edeforsen stannade jag för ett större antal vackra fåglar som jag försökte artbestämma. Dom sitter inte still och är alldeles för små, men jag blev glad ändå. Jag nämnde att resan idag var bra, det var lätt kuperat och ingen kall motvind (lätt att göra en cyklande gubbe glad). Strax innan jag nådde Ångermanland såg jag en riktig goding i dikesrenen, Guckusko. En riktigt vacker orkidé och det är andra gången jag ser en sån och båda gångerna i Jämtland. Ruschar man fram i bil finns ingen chans att se såna här godingar. Man missar även nya inkräktare, som jag nämnt tidigare, som Red Bull 😡. Kolla in raksträckan på bilden, när man nått slutet känner man sig rätt nöjd, även om man vet att den här var en av flera som kommer.  Nästa roliga sak på resan var minnesstenen vid gränsen Jämtland-Ångermanland. Även om den blå  skylten säger Västernorrlands län. Vi kanske borde ha mer monument som visar vad vi kan vara stolt över. En sak man glömde på minnesstenen var att nämna alla dom som gjorde jobbet. Som vanligt är det potentater som namnges.  Ramsele kraftverk nådde jag innan jag kom ut på väg 345. Ha inte för bråttom förbi stora kraftverk. Det är imponerande byggnader. Det visade sig vara mina gamla kund Uniper som driver kraftverket. Jag var tvungen att ta några foton innan jag trampade vidare.
Min lyckliga fd kollega Irinas stuga var jag tvungen att spana in. Jag hittade platsen men spanade först på fel hus. Korrigering via SMS och jag tittade på ett snyggare som var Irinas.
Anledningen till att jag gör ett stopp i Ramsele är det Släktforskningscentrum som finns här. Jag ska försöka hjälpa min yngre bror att hitta lite rötter. Jag fick en kvick guidning på eftermiddagen och kommer att vara där direkt när dom öppnar imorron bitti. Ramsele camping ligger vid Faxälven och ikväll var det stilla och rofyllt vid älven. På bilden syns Ramsele gamla kyrka i bakgrunden. En sista sak innan jag stänger boken - när jag gjort min mat färdig och skulle servera mig råkade jag tippa ut allt på golvet. Jag fick ta till reservprovianten, 1L jordgubbar 😜.
Kennet (-:

Fin utsikt på Camp Route 45

Sämre utsikt på Camp Route 45 - Sunkigaste köket


Shell har bytt skepnad i Hammerdal

Guckusko - en vacker orkidé i dikesrenen

En av Norrlands härliga raksträckor

Mitt älskade Ångermanland

Minnessten för vägen mellan Hammerdal o Ramsele

Ramsele kraftverk

Bättre bild på kraftverket

Ramsele gamla kyrka vid Faxälven 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar