torsdag 21 juni 2018

Fällfors - Piteå Västra Kajens camping

Dag 32 Morgontemp 11°C kvällstemp 15°C
Cyklade 54,28 km på 3:33:16, tempo 15,3 km/h
Totalt 2445,6 km
Netto höjdmeter -169m totalt - 96m. Men det fiukar ju inte. Nollställer nu eftersom jag ligger vid Bottenviken.
Jag har nått Norrbotten, trots att inga skyltar påstår så. Av Cykelsällskapets sex kartböcker är det nu bara den sista kvar, kartbok 1A. Jag hade brått till Piteå eftersom jag blivit lovad av Tvåhjulsmästarna att dom skulle titta på mitt växelreglage. Jag siktade in mig på Turistinformationen för att få tips om en bra camping. När detta var gjort var målet Tvåhjulsmästarna. Det visade sig att dom låg i huset bredvid. Jag får rikta ett stort tack till Tvåhjulsmästarna eftersom dom la ned tid på att hjälpa mig utan att ta betalt för jobbet. Jag får nog byta reglade när jag kommer hem men dom fixade så pass att jag känner mig säker inför avslutet.
Jag har checkat in på Västra Kajen Camping som ligger vid gästhamnen. Jag fick en plats mellan två bodar. Som vanligt nära vatten och servicehus 😊. Lunchen intogs på NoDo, Viltgryta med Pmos, mums. Har haft gott om tid att se mig omkring i Piteå, i mitt tycke en vacker stad som jag gärna återkommer till.
Jag har strul med nätverket ikväll. Blir nog bättre imorron eftersom jag ska checka in på Hotell Bodensia. Jag får fixa mer text o bilder imorron.
Avslutade kvällen med en promenad med Håkan som anlände till Piteå ikväll. Han lyckades rädda mina kåsor o gaffel från campingen i Fällfors (jag glömde 😊)

En förklaring till bilderna nedan krävs nog. Jag var för trött igår för att orka med det.
- Alla gårdar i Norrland med självaktning har en egen skrot.
- Den vanligaste bilen på vägarna är en gammal Volvo
- I trakterna av Ramsele och upp mot Dorotea och vidare så är det gott om ödehus MEN från Lycksele och vidare har det varit välskötta gårdar och villatomter. Efter Fällfors in mot Piteå var det riktigt gott om välskötta hus o gårdar. Fotot är inte det bästa eftersom jag tog det samtidigt som jag cyklade (2 saker samtidigt 😜)
- Första gången jag nådde hav efter Skåne.
- En vacker cykel o gångbro in mot Piteå.
- Piteås Nya Ångbryggeri antar jag brygger öl men jag hittade ingen. Däremot hade man Skellefteåbryggarens på bolaget men den kan man vara utan.
- Jag hade problem med ett växelreglage och mejlade Tvåhjulsmästarna i Piteå för att kolla om dom kunde hjälpa mig. Inga problem var det, dom var riktigt hjälpsamma. Jag har i skrivande stund tagit mig till Boden utan problem med växeln. Dom hjälper långfärdscyklister utan fakturering 😊.
- I Piteå skapades Sveriges första gågata. Rimmar gott med annat jag såg i Piteå. Bra skyltning för cyklister, fina parker, levande centrum, osv.
- Som vanligt bor jag nära både vatten o servicehus. Jag bad om morgonsol, kvällssol och blåsigt då fick jag den här platsen.
- Ett normal mellanmål, 1L glass
- Badhusparken
- Konstparken
- Veteranbilar i badhusparken på kvällen och samtidigt blomsterkransar till midsommarstång.
- O’learys med VM-TV men det var nog för kallt, alla gick in.
That’s all

Kennet (-:
Villiatomt i Norrland

En typisk bil i Norrland

Snyggt o prydligt

Hav igen, Bottenviken

Gång- och Cykelbro på vägen in mot Piteå

Piteås Nya Ångbryggeri, Turistinfomrationen

Heja, heja Tvåhjulsmästarna i Piteå

Sveriges första gågata finns i Piteå
Gågatan - vacker o välkomnande



Sjönärmast, Piteå Västra Kajens Camping

Mellanmål

Västra Kajens Camping

Badhusparken Piteå

Konstparken Piteå

Nostalgi i Badhusparken
Kranstillverkning i Badhusparken



Danmark - Australien på O'Learys 

2 kommentarer:

  1. Grymt imponerad. Hälsa ING 3 i Boden från 213 Bladh.
    Kämpa på och glad midsommar!

    SvaraRadera
  2. Det ska jag fixa, om det inte regnar 😎

    SvaraRadera