torsdag 7 juni 2018

Hede - Familjen Larssons stuga i Hållan/Funäsdalen

Dag 19 Morgontemp 5°C (nattemperaturen i tält 4°C) kvällstemp 10°C
Cyklade 71,89 på 5:24:11, tempo 13,3 km/h
Totalt 1604,96 km
Netto höjdmeter 362 m, totalt 760m

I natt frös jag rejält, 4°C när jag kollade. Såna här gånger är det skönt att ha ett servicehus att kliva in i på morgonen för att koka kaffe o gröt ⛄. Det är bara att gilla läget, ät frukost, packa grejerna och trampa vidare.
Den här dagen var speciell på många sätt:
  • Det var konstant kall motvind
  • Mestadels uppför
  • Nästintill ingen bebyggelse efter väggen
  • Klart jobbigast hittills 
  • Längsta raksträckan och dessutom motvind
  • Lunchbuffé på Hotell Funäsdalen
  • Avslutade med resans värsta uppförsbacke till Hållan,
  • Får bo i en varm stuga, TACK Anders
Vindarna den här dagen var inte att leka med, kastvindar som krävde att ha fokus på styret ordentligt. Precis som resan mellan Voxna o Los vann uppförsbackarna. Den sista backen till Hållan är lång och brant, titta ned i backen, fram med pannbenet och trampa, det finns inget annat. När man ser fjälltopparna med snö finns faktiskt ett lyckorus som kämpar sig fram. Jag ska njuta mer av utsikten imorrn eftersom jag tar en vilodag. En härlig sak med att komma fram i sakta mak är att man får se och uppleva på ett helt annat sätt än med bilen. Jag har passerat sjön Lossen med bil ett flertal gånger men insåg inte förrän idag att den är riktigt stor och även är en del av Ljusnan. Vattnet regleras med Lossendammen i sydändan. Landskapet kan se riktigt udda ut beroende på vattenståndet.
Nåväl framme i Funäsdalen såg jag skylten Lunchbuffé vid Hotell Funäsdalen och jag vet att nu gäller det att tanka energi innan klättringen till Hållan. Jag bad även om den godaste IPAn dom hade och fick en Kåtöl från Ljusdals bryggeri. Det kan inte ha varit min blick som avgjorde valet av öl eftersom jag var helt slut med tom blick. Ölen var riktigt god och ska inhandlas när jag kommer hem. När vi ändå är inne på öl kan jag rekommendera Jämtlands Sommarlager, 3,5%. Ännu en höjdare från  JB. När jag provat allt som fanns på buffén så gav jag mig i kast med backen till Hållan. Så länge som jag är här så kommer jag inte att åka nedför backen förrän jag lämnar Funäs 😊. Hjärnan är inte med riktigt, började med att sätta på varmvattenberedaren och hoppade sen kvickt i duschen - kalldusch naturligtvis. Ny chans imorrn. Har hittat en anledning till lyckorus, utsikten från altanen visar Mittåkläppen - ännu en vacker topp. 
Kennet (-:

Sjön Lossen

Avklarad raksträcka på väg mot Funäsdalen

Hotell Funäsdalens godaste IPA

Härliga fjäll - Mittåkläppen

3 kommentarer:

  1. Vart är du på väg, skall du in i Norge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag stannar en dag i Funäsdalen och fortsätter sen till Ljungdalen. En resa över Flatruet, Sveriges högst belägna väg. Njuter en extra dag i Härjedalens fjällvärld med en vandring mot Helags, om vädret tillåter. Sen trampar jag mot Ramsele, via Östersund.

      Radera