tisdag 19 juni 2018

Lycksele - Norsjö vandrarhem

Dag 30 Morgontemp 12°C kvällstemp 9°C (insåg idag att min termometer är kass, anlitar SMHI framöver)
Cyklade 76,28 km på 4:34:30, tempo 16,7 km/h
Totalt 2280,30km
Netto höjdmeter 83m totalt 188m

Dagen började riktigt bra, torr trots lite regn under natten, smarrig frukost i servicehuset för mig själv. Packade tält o väskor och tog en kaffe med min resekamrat vid reception innan avfärd. Hela j-vla vägen regnade det. Vi var fullständigt genomblöta två gånger om. Två gånger eftersom vi, halvvägs, hittade ett öde hus där vi kunde byta om, topp till tå. Helt genomfrusna kom vi slutligen fram till vandrarhemmet i Norsjö. Här vände kylan till ett lyckorus, vandrarhemmet är fantastiskt. Fräscha lokaler, kök, tvättstuga, rum,,,,. Jag var faktiskt förbi på campingen i Norsjö men bara för att få en stämpel i Sverigepasset. På vandrarhemmet började jag med att tömma ut allt på golvet i mitt rum för att låta det torka. De kläder som inte var skitiga var genomsura. Fräsch tvättmaskin och torktumlare fixade kläderna. Även insidan av de bakre cykelväskorna bar blöta men dom får hängtorka på rummet. Efter tvätt o tork blev det en promenad till Coop för att shoppa lite mat. Festade till med Chorizo, lök och råstekt potatis ikväll samt lite glass till efterrätt. Första gången med lite VM-fotboll oxå.
Resans absolut värsta dag, kallt regn gjorde att både kylan och vätan gjorde det till den värsta. Skönt att veta att den är avklarad. Fotot med Vindelälven visar det mysiga vädret. Vindelälven är fortfarande oreglerad och är Sveriges största biflod, rinner ut i Umeälven. Inget bad idag, handduken var blöt
Idag nådde jag Västerbotten men ingen skyltning efter vägen nämnde detta. Tråkigt när man inte vill visa upp sig för trafikanter.
Kennet (-:
Ansia Resort Lycksele

Håkan pausar på bron över Vindelälven

Svenska älvar är imponerande - Vindelälven

Klädbyte under tack

Lyxigt med soffa o VM-fotboll på TVn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar