lördag 30 juni 2018

Kilpisjärvi - Karesuando

Dag 42 Morgontemp 0°C kvällstemp 10°C
Cyklade 110,79 km på 4:57:01, tempo 22,4 km/h
Totalt 3253,05 km
Netto höjdmeter -176 totalt 314 m

Usch vilken hemsk natt, förkylningen gjorde en rejäl comeback. Har sovit dåligt av attan och låg och funderade på att boka en taxi för transport av mig och cykeln till Karesuando. Vandrarhemsvärden Gunnar har en massa verksamheter i Karesuando, bl.a taxirörelse, 1200kr för transport Kilpisjärvi - Karesuando. Jag bestämde mig för att ta ett beslut till frukost och beslutet blev trampa själv. Jag hade mycket riktigt fixat min första punka kvällen innan så efter frukost försökte jag få tag på en rejäl pump, men tji det fanns bara pumpar av äldre modell. Gilla läget och trampa på. Strax efter att jag nått backen som egentligen var dagens enda motlut, nådde jag en man med stor bil och släp. Det visade sig att han körde följebil för ett gäng finnar som skulle trampa Kilpisjärvi - Torneå på 3 dagar, ca 45 mil. Som ni ser på bilden så slipper dom släpa på en massa väskor. Verkar hur lätt som helst 😊. Jag drog fördel av deras följebil och pumpade upp däcket från 1,5 bar till 6 bar. En himla skillnad.
I torsdags när jag cyklade samma väg så var det nästan bara uppför och nu var det nästan bara nedför och medvind. Även med en rejäl förkylning så var det lättare att ta dagens tur. Jag tror jag slog temporekord för hela min Sverigetur. När känslorna lagt sig ska jag samla ihop lite data om min tur men först lite semester. Oavsett nu är det färdigtrampat för min del.
Min kära cykelkompis Håkan satt och väntade på mig vid Vandrarhemmet i Karesuando. Vi får varva ned tillsammans innan resan till Kiruna börjar på måndag. Medan jag har skrivit detta har jag haft ett öra och lyssnat av ett samtal mellan Håkan och en äldre herre som kom på besök. Han är same och har berättat om sameprylarna i entrén och om sin uppväxt och den miljö dom växte upp i. Håkan och Lars Labba sitter och diskuterar om ditt o datt. Bättre än att kolla på fotboll.

Richard på vandrarhemmet kom just med en kasse nytvättade kläder. Det gäller att lukta gott när man ska dela tågkupé med en massa oskyldiga människor. Det är så härligt med alla härliga människor man möter.
Kennet (-:
Nu bär det uppför

Lättrampat på väg till Torneå


Håkan o Lars diskuterar
Richard fixar allt



Laestadius Pörte i Karesuando

Interiör från Pörtet

Hit men inte längre

Karesuando kyrka

Minnesmärke från Andra världskriget

Cyklar klara för transport

På väg mot Kiruna

2 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av fin positiva syn på världen ❤️🙌😜

    SvaraRadera