fredag 22 juni 2018

Piteå - Hotell Bodensia i Boden

Dag 33 Morgontemp 11°C kvällstemp 10°C och regn
 Cyklade 86,49 km på 5:23:08, tempo 16,1 km/h
Totalt 2532,09 km
Netto höjdmeter 5m, totalt 5m

Kolla in första bilden, visst har jag en fin vy från tältöppningen.
Idag skulle det bli regn på förmiddagen, senare i Boden än i Piteå. Jag klarade mig från regn på hela resan idag, jipp jipp. Kan bero på att jag började redan 05:50. Förutom motvind under nästan hela resan så var det en riktigt fin tur. Vackert böljande landskap under nästan hela resan. Jag hade i och för sig svårt att hitta ut ur Piteå. Jag hittade Sverigeledsskyltar men dom upphörde efter ett tag. Trots dåliga erfarenheter av Google Maps så slog jag på den efter ett tag. Google visade ut mig i skogen på grusväg och efter nån km så dök en Sverigeledsskylt upp i en korsning där två grusvägar möttes.
Det var kallt idag (nordanvind emot mig) efter ett tag så stannade jag och satte på mig min långärmade brynja av Outwet. En riktigt go o mysig tröja att ha under. Hittade en leverantör i Sverige och jag köpte de två sista av dom. Hojta till om ni hittar nån leverantör. Jag insåg idag, i det blåsiga vädret, värdet av busskurer. Lunch smakar bättre utan kall vind som försöker slå omkull en.
Idag kan jag bocka av både Storspov o Sångsvan. Storspoven stod alldeles efter vägkanten, 2m ifrån mig så jag glömde helt av att fota. Sångsvanarna fick jag däremot.
Det finns gott om hus av den här typen, som jag fångat på bild. De flesta saknar förstuga men för övrigt så ser dom ut som på bilden. I mitt tycke ett riktigt vackert hus, jämfört med det som byggs idag (är det ett tecken på att man blivit gammal). När det var några mil kvar till Boden hittade jag en familj som var vid dikeskanten och tittade på blommor. Jag fick lära mig av familjens ålderman och expert att det fanns orkidéer vid vägkanten,  Jungfru Maria Nycklar. Riktigt vacker orkidé. Vägkanten och ängar in mot Boden var smyckade med Rölleka, Smörblom, Rödklöver, Midsommarblomster,,,,. Vid sidan av vägen skyltades, de sista kilometerna in mot Boden att det är Livsfarligt. Min tanke direkt var alla bär som troligen går till spillo.
Jag har utnyttjat en bonusnatt på Nordin Choice och checkat in på Hotell Bodensia. Jag har hunnit med att sova, duscha och testat midsommaröl. Enligt kvinnan i receptionen är Max öppet till 20:00. Vill jag ha mat ikväll blir det först en lång promenad till Max.
Imorron ska jag ta det lugnt med en riktig hotellfrukost och målet är sen Kalix.

Kennet (-:
Vacker utsikt på morgonen

Mer kläder behövs mot nordanvind

Sångsvanar

Dags för lunch i lä

Typiskt Norrbottenshus - Vackert

Jungfru Maria Nycklar

Vackert och nära när man cyklar - Vägren

Vem tar hand om alla bären i skogen

Midsommarmys i Boden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar