fredag 29 juni 2018

Kilpisjärvi - Treriksröset

Dag 41 Morgontemp 3°C kvällstemp 2°C
Cyklar inte idag eftersom jag tar båt o vandring till Treriksröset samt vandring tillbaka till Kilpisjärvi.

Jag känner mig betydligt piggare idag. Det gjorde gott att cykla 11 mil och avsluta dagen med buffé och ett par bärs.  Har även sovit gott, invirad i mitt sidenlakan.
Det är gott om folk, av alla nationaliteter, här på Hiking Center, mestadels äldre folk, mao i min ålder. Det finns även en del tappra som tältar. Dock verkar jag vara den enda cyklisten 😎.
När det gäller nationaliteter så domineras vägen mellan Karesuando och Kilpisjärvi totalt av norskregistrerade bilar (av högsta klass). Vägen fortsätter mot bl.a Alta i Norge men jag antar norrmännen är i Finland och handlar på Alko.
Båtturen mot Treriksröset ägnade jag åt att sova vilket kändes helt rätt. Kroppen var trött efter gårdagens kämpande i motvind. Väl framme återstod 3 km vandring till själva röset. Vi var en fullsatt båt så det blev ett långt lämmeltåg med samma mål. Mestadels gick vi genom dvärgbjörksskog. Framme vid röset var jag tvungen att svida om till cykeljackan som jag använt under resan. Alla tog en trelandsvandring runt röset och lät sig fotograferas. Känslan är supernöjd och trött men mest supernöjd. Vandringen tillbaka var drygt 12 km i stökig terräng, men på med pannbenet och vandra 😜. Vandringen tillbaka gick över fjäll och genom skog av dvärgbjörk. Jag gillar verkligen dvärgbjörk, förutsättningarna är inte dom bästa men skam den som ger sig VÄX. Jag såg även en del renar utspridda över fjället men dom ser till att hålla avstånd. När jag kommit halvvägs började båten sin återresa. Det hade varit skönt att vara lat åtminstone en dag.
Jag har bytt logi från stuga till rum och det visade sig vara ett byte i rätt riktning, bäddad säng, egen toa med dusch, bastu en trappa ned och frukost. Dessutom är det nån annan som städar.  Så fort jag kommit in på rummet testade jag sängen och det visade sig att den fungerar, somnade direkt. Nu har jag bastat, ätit buffén och klämt ett par bärs. Jag har fixat växelreglaget så att jag troligen kommer till Karesuando imorrn. I samma veva lyckades jag fixa min första punka eftersom ventilen blev klämd när låset var stängt vid ventilen. Jag avvaktar tills imorrn bitti för att se hur illa det är.
Förresten  jag hade med mig reserv proviant under hela resan i form av frystorkat fläskkött o pasta. Jag var ju tvungen att äta upp den innan buffén eftersom den inte behövs längre. Smakade helt ok men jag har ätit bättre under resan.
Kennet (-:

Båten till Treriksröset

Lämmeltåg mot Treriksröset

Målet är nått, jävligt nöjd

Båten Malla på väg tillbaka till Kilpisjärvi 

Tjusigt skydd mot vind o ruskväder

Dvärgbjörk

Blomster i fjällvärld

Kan det bli vackrare

Reservproviant


7 kommentarer:

  1. Stort grattis till en enastående prestation! Extremt imponerad.

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat lillebror vilken prestation jag har följt dig varje dag och är helt slut.

    SvaraRadera
  3. Grattis till en häftig prestation, men vem ska nu skriva godnattsaga åt mig varje kväll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu har jag svårt att komma med idéer. Får jag bara vila upp mig några veckor så kanske nåt dyker upp.

      Radera
  4. Stort grattis. Du gjorde det.
    Det var kul att följa dig och många minnen kom till mig i din berättelse.

    SvaraRadera