fredag 15 juni 2018

Ramsele - Rossön hos kusiner

Dag 27 Morgontemp 11°C kvällstemp 11°C
Cyklade 50,28 km på 2:38:01, tempo 19,1 km/h (snabbast hittills tror jag)
Totalt 2008,65 km (passerade 200 mil idag)
Netto höjdmeter 14m totalt 211m

Rapport o bilder fixas imorrn. Har ägnat dagen åt en nostalgiresa och träff med kusiner under dagen.

Nu har jag fått sova en riktig säng, jippjipp. Gårdagen hade jag faktiskt en tältkompis på Ramsele camping. Han tog mer plats än mig men det kändes inte speciellt trångt ändå 😜. En holländare som åkte omkring i en Dogde Ram 1500 med all packning på flaket. Han snittade 20-40 mil om dan och målet var Nordkap.
Resan till Rossön var den lättaste hittills. Medvind, lätt kuperat och varmt, kortbyxor och kortärmat gällde. Väl framme i Rossön började en nostalgitripp runt i byn. Jag har spenderat många sommarlov i Rossön, när mormor levde. Först en tripp till familjegraven för JF Sundelin. Tråkigt var att inte mormors namn ens var nämnt på gravstenen. Träffade kusin Ingemar som är snäll nog att erbjuda sängplats under ett par dagar. När jag lastat av cykelväskor tog jag mig till mormors hus som har börjat förfalla eftersom ingen bor där längre. Gammalmormors hus var i bättre skick. Sen vidare runt och prata med alla goa människor. Jag hann även med att sätta lite blommor på mormor o morfars grav. Det var nog det första blommorna jag planerat på de senaste 20 åren eller mer. Kvällen fortsatte med att kika på gamla foton där vi fick fundera tillsammans vem det kunde vara på bilden. Hittade en  bild på mig mina föräldrar och syskon från sent 50-tal 😀. Fortsätter nostalgitrippen en dag till.
Kennet (-:
En mer modern resenär - Mot Nordkap

Mormor o morfars grav


Mormors ödehus på Öhn

Gammelmormors hus i Rossön

Familjebild från 1959

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar