måndag 18 juni 2018

Åsele - Ansia Resort Lycksele

Dag 29 Morgontemp 6°C kvällstemp  9°C
Cyklade 96,02 km på 5:23:27, tempo 17,8 km/h
Totalt 2204,02 km
Netto höjdmeter -190 totalt 105m

Jag har haft tur på sätt o vis mitt i allt regnande inatt o idag. Direkt efter att jag installerat mig i tältet för natten började regnet. Torrt och fint i tältet trots att det regnade hela natten. Jag hade varit noga med val av plats eftersom vi var lovade regn. På kvällen kom ett gäng medelålders tyskar infarande med fyra bilar och satte upp lika många tält. Dom var inte ett dugg noggranna utan hamnade i några surhål. Redan på natten gav dom upp. Troligen pga regnvattnet som trängt sig in. När det var dags att göra sig i ordning för frukost hade regnet slutat strax innan. Jag kunde alltså packa mina prylar utan att bli blöt. Efter frukosten trampade jag iväg mot Turistinformation för en stämpel i Sverige-passet. Direkt när dagens cyklande mot Lycksele påbörjats började växeln krångla så mitt i mekande och navigerande for jag åt fel håll. Efter nån km kom en vägvisning om Junsele upp och dit ska jag inte. Det var bara att vända om. Jag har lovat mig många gånger att vara noggrann men det här var inte första och troligen inte sista gången jag missar den rätta vägen. Strax efter att jag kommit ut ur Åsele började regnet och var ihärdigt i drygt 4 mil. Blöt av både svett och regn kändes det skönt att byta till nåt mer luftigt när väl regnet slutat. En annan sak med första halvan av dagens trampande är att det var helt öde efter vägen. En liten by med några hus men annars INGET. Andra halvan var roligare, mer bebyggelse, inget regn och framförallt Håkan, en pigg pensionär på nöjescykling. Resan till Lycksele var hur enkel som helst när man pratar hela tiden. Vi spenderade även kvällen på campingen då vi tillredde, åt mat och utbytte tankar. Vi slår även följe till Norsjö imorrn.
Min krånglande växel har jag åtgärdat. Kikade på en snutt på YouTube först för att vara säker på vad som borde göras. Jag har även rengjort kedjan och drev samtidigt som jag hade ett annat roligt möte. En kille var nyfiken och hade en hel del att berätta och även fråga om. Hans föräldrar hade, vid sin pensionering, flyttat tillbaka till Ludvika men han stannade. Det jag sett av Lycksele är positivt. Det är den första levande kommunen på ett tag och framförallt en 5 stjärnig camping. Jag har till och med badat bastu idag 😊. Jag ska skärpa mig med fotandet. Regnet gör att man drar sig för att fota.
Kennet (-:
Ramsele camping vid Ångermanälven

3 kommentarer:

  1. Lycksele var den finaste campingen på min utflykt. Kanon fint servicehus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte bättre framöver alltså 😊.

      Radera
  2. Härligt med sällsap och en fin camping! Men ge tusan i att cykla fel 😂😂

    SvaraRadera