lördag 23 juni 2018

Boden - Kalix Camping

Dag 34 Morgontemp 10°C kvällstemp 11°C
Cyklade 111,85 km på 6:03:07, tempo 18,5km/h
Totalt 2643,94 km
Netto höjdmeter -52m totalt —47. Nu cyklar jag i gruvan igen. Vete tusan hur jag kommer dit. Nollställer igen -> 0m

För att börja med midsommarafton så blev det middag på enda stället som var öppet, Korvmojjen. En tunnbrödsrulle till middag 😋. Kvällen avslutades med ostkrokar och Marcella på rummet 😖. Midsommardagen började dock bättre, jag var först till frukost på Hotell Bodensia. Passade på att äta under en timmas tid. Testade det mesta, inklusive avslutning med croissant & nutella.

Cykelturen började med motvind till Niemisel men därefter var det en bra tur i sid- eller medvind. Morjärv - Kalix var riktigt gooooo, skönt böljande och vackert landskap utefter Kalixälven. Varken Niemisel eller Morjärv var samhällen som jag kommer att minnas. Dock blev jag glad när jag passerade Niemisel eftersom jag fick påminnelsen om att nästan varje by i Sverige stolt kan visa upp en fotbollsplan. Jag tog en fika utefter Kalixälven, vid Kamlunge en riktigt vacker plats. Det var massor med knott men ingen gav sig på mig. Det är nog bra att cykla i samma kläder i flera dagar. Efter Kamlunge var det nödvändigt med stängd mun och skyddsglasögon pga knotten. Det var rejäla svärmar som fick det att smattra mot glasögonen. Jag har varit mycket i Norrland men aldrig varit med om dess like.
Killen på campingen i Kalix var riktigt snäll idag då han lät mig tvätta en maskin, kosta gratis. Han såg min reaktion då han lät meddela ordinarie tvättpris, 180 kr. Efter dusch och tvätt tog jag mig till Hotell Valhall som visade Tyskland - Sverige. Det var en fantastisk stämning tills det var 10 sekunder kvar och Tyskland lyckades få in ett segermål. Grabbarna i Kalix ska ha en eloge för sitt engagemang under matchen. Det var den bästa stämningen jag sett på en match i alla fall. Heja Kalix 👏👏👏👏

Jag har klarat mig från regn under hela dagen, men under matchen fick mitt tält en rejäl skur över sig. Om prognosen är rätt så blir det inget mer regn under min resa, hoppas SMHI har rätt. Som vanligt har jag en strandnära plats för mitt tält.
Idag fick jag bocka av Rödbena i min jakt på fåglar. Det stod mitt på vägen när jag kom cyklande.
Jag har inte bestämt hur långt jag åker imorron. Det beror på väder o natur. Det är lättare att trampa på om det bara är skog. Kommer växlande miljöer är det mer sannolikt att man stannar.
Kennet (-:
Korvmojjen Boden - Midsommarmiddag

Frukostmatsal på Hotell Bodensia - Jag var först

Redo för en ny dagsetapp, Boden - Kalix

Bodens "vackra" Folkskola

Nåt typiskt svenskt - Fotbollsplan. Denna finns i Nimeisel

Flygvapnets restlager

Kalixälven

Rödbena - check

Kanonbra stämmning på Hotell Valhall i Kalix 

Strandnära boende vid Kalixälvens utlopp i Bottenviken

3 kommentarer:

  1. Luncha vid Jockfall om du tar den vägen! Mycket vackert med häftig laxtrappa.

    SvaraRadera
  2. Alternativt Kukkolaforsen om du cyklar nära gränsen

    SvaraRadera
  3. Jag såg avfarten till Kukkola men missade att svänga. Fick en fika i Hedenäsets StenCafé.

    SvaraRadera