tisdag 26 juni 2018

Pajala - Kitkiöjärvi Grillstuga

Dag 38 Morgontemp 16°C kvällstemp 18°C
Cyklade 91,54 km på 5:26:27, tempo 16,8 km/h
Totalt 2933,07 km
Netto höjdmeter 109 m totalt 258 m

En reflektion på morgonen, jag pratade med ett äldre par igår och dom frågade om jag var rädd när jag reste på egen hand. Jag frågade vad jag skulle vara rädd för och enligt dom finns det en massa hemska människor som söver ned och rånar människor. Jag menade att det finns ingen anledning till oro när man reser som jag. Deras lösning på problematiken med brottslighet är Sverigedemokraterna. Huh vad hemskt att låta rädsla och vanföreställningar om livet i Sverige styra tankar och åtgärder. Att  det får till följd att högerextremer som SD kan växa är skrämmande. När jag började resan sa jag att jag kommer att få medvind och få träffa massor av snälla människor. Medvinden har uteblivit för det mesta men vänliga människor har jag mött överallt. En möjlighet alla borde få.

Nu till dagens tripp. Efter sovmorgon och frukost tog jag mig till Turistinformation, som ligger lämpligt vid OKQ8,och fick min stämpel (ock kaffe med vaniljsnurra😋). Förutom Sverigeleden som går via Vittangi kan man ta gamla Sverigeleden, riksväg 99, som passerar Kaunisvaara eller via Finland. Tipset från kvinnan på Turistinformationen var att ta vägen väg 99. Helt klart ett lyckat val. Jag har fått fortsätta att cykla utefter en älv. Idag har det varit Muonioälven och Parkajoki. När jag ändå var vid OKQ8 passade jag på att göra rent kedja och drev. Jag måste ha gjort nåt galet oxå eftersom kedjan fastnar och slirar vid frirull utför backar. Jag måste trampa hela tiden för att kedjan inte ska stöka. Vid lunchstoppet försöker jag få ordning på det hela, utan att lyckas. Vete tusan vad orsaken är.
Vägen mot Kaunisvaara är nyasfalterad och fin och i samhället har man fått en fin cykelbana dessutom. Det är nog spår efter Northland Resources som för 5-6 år sedan skulle bryta malm i Tapuligruvan. Man konkursade efter ett tag men nu har nya intressenter sparkat igång och räknar med  brytning i sommar. Vid mitt lunchstopp så hittade jag ett bord med bänkar vid sidan av vägen. Efter en stund kom en hund lufsande mot mig. Jag är inte speciellt hundvan och kan inte läsa av hunden men en bit ifrån mig så la den sig ned och höll koll. Jag var nog inte speciellt intressant eftersom den vände om och lufsade hem igen. Dagens lunch blev nudlar med majs, två kokta ägg och ett knäckebröd.
Utefter väg 99 finns ingen camping men flera grillstugor typ den jag sovit i en stund. Dom ligger oftast vackert älv- eller sjönära och ger ett bra skydd mot mygg o knott.
Jag kommer snart att ge mig iväg igen för att få ägna mig åt nattcykling med midnattssol. Väderprognosen ser lovande ut. SMHI har en stor sol för området.
Kennet (-:

Cykelservice OKQ8 Pajala


Nu är det nära

Ny o fin väg genom Kaunisvaara

Anrikningsverket i Kaunisvaara

Mysfika utefter Muonio älv

Bevakad av familjens vakthund

Lunchställe Parkajoki

Grillkåta för några timmars sömn, Kitkiöjärvi

Utvilad, dags för en fortsättning mot Karesuando

7 kommentarer:

  1. Fantastisk resa. Går det att cykla ända fram till Treriksröset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej man får gå från i Finland. Du som har blivit löpare kan ju springa sträckan 🤪

      Radera
  2. Hur lång blir promenaden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar man båt 3km. Vill man gå hela vägen 12km. Troligen tar jag båt dit och går tillbaka.

      Radera
  3. Det lät mysigt med nattcykling men det också tufft 😆 Nu ser jag fram emot att få en bild av dig hemma på verandan med lite grillat och en god öl :) Kämpa sista nu! Hoppas att det blir en trevlig vandring 🌄

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om att det är det något man skall vara rädd för så är det rädslan.
    När jag cyklade för fyra år sedan så rekommenderade turistbyrån i Pajala att jag inte skulle välja väg 99 utan ta E8 på finska sidan. 99:an var då helt sönderkörd av tunga transporter från gruvdriften. Skönt att vägen är reparerad.
    Snart framme. Det har varit trevligt att följa dig på din utflykt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte på dig och kom ihåg kommentaren om väg 99. Nu var allt klart och vägen var perfekt.

      Radera