söndag 10 juni 2018

Vandring mot Helags fjällstation

Dag 22 Morgontemp 13°C kvällstemp 15°C
Cyklade 0 km
Totalt 1653,15 km
Netto höjdmeter 0m totalt 592 m

Dagens mål var att ta en vandring till Helags fjällstation. Tidig uppstigning och cykeltur uppför till Torkilstötens Fjällift. Här börjar vandringen mot fjällstationen. Helt fantastiska vyer åt alla håll, Helags, Sylarna, Vålådalen,,,. Jag började med att skrämma upp en ren som for snabbt iväg. Sen var jag alldeles själv på fjället tills jag bara hade några km kvar. Då mötte jag ett par MTB-cyklister som campat vid fjällstationen några dagar. Stigarna är riktigt bra att cykla på, menade dom. Kul, det måste testas framöver. Nåväl det dom hade att berätta var inte kul, stationen är stängd och öppnar 21/6. Inget kaffe med bulle till mig, jag vände direkt och gick tillbaka. Som tur var så hade Fjällsippan i Ljungdalen öppet. Kaffe, kardemummakaka och öl satt fint. Väl där kom en hungrig MTB-cyklist infarande. Han var på väg från Östersund till Uppsala och valde Flatruetvägen. Vi hade ett trevligt samtal där vi bytte tankar om våra resor. Tyvärr glömde jag ta hans namn och nummer. Jag vill ju veta hur det gick för honom på vägen till Uppsala.
En ny pippi att bocka av, Smalnäbbad simsnäppa. En riktigt vacker fågel.
Det är gott att vara i fjällvärlden men nu är jag ivrig att komma vidare. Tidiga start imorrn. Siktet är inställt på Myrviken.
Kennet (-:
Uppskrämd ren vid Torkilstöten
Härlig fjällvärld


Smalnäbbad simsnäppa
MTB cyklister på fjället


Vacker fjällblomster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar