tisdag 22 maj 2018

Trollberget - Ramkvilla golfklubb

Dag 4 - Morgontemp 14°C, kvällstemp 17°C.
Cyklade 101,66 km på 6:16, tempo 16,2 km/h.
Totalt 421,81.
Netto höjdmeter 54m, totalt 172m

Första natten utan att jag frös 😎. Att vakna med 5 meter till stranden och solen strålade mot mig var riktigt häftigt. Det blir mer naturcamping framöver. Behöver komma in i civilisationen då och då för att ladda iPhone, iPad, powerbanks och kameran.
Precis som jag anat var det för tidigt att stanna i Alvesta. Banvallsleden är en riktigt bra cykelled, även om det kan vara tungtrampat i gruset ibland. Efter Alvesta fanns absolut ingenting att se och uppleva förrän jag nådde Ramkvilla golfklubb. I Ramkvilla har jag handlat mat, checkat in på golfklubbbens camping för priset 75kr 😎😎, tvättat kläder 😎😎😎, lagat mat, ätit, diskat och laddat alla prylar som kan laddas 😎😎😎😎. Tältet har jag slagit upp bredvid ett grävlingspar. Hoppas att jag får vara ifred i natt.
Småland är verkligen annorlunda jämfört med det Skåne jag sett. I och för sig är det gott om öppna fält och det finns bokskog MEN Småland är rejält kuperat. Lättaste växeln och andningspaus på toppen av dom värsta backarna var ett måste. Efter den värsta backen, upp mot Stenkulla, kom en rejäl nedförsbacke. Maxade dryga 50 knyck idag 🚴‍♂️.
För att återgå till den del av Småland som jag passerade efter Alvesta så
- såg jag bara 3 bönder i arbete (körde traktor på landsväg) trots att det var ren jordbruksbygd
- såg nästan inga andra människor heller, men en himla massa självgående gräsklippare
- finns det sten i överflöd. Trots att man byggt rejäla stenmurar och gigantiska stenrösen utefter vägarna så är åkrarna fyllda med sten. Den bonde som en gång i tiden började att bruka jorden kan inte ha haft det lätt. Inte undra på att många emigrerade.
- kommer man inte ha några Midsommarblomster kvar till midsommar. Allt är utblommat redan.
Imorrn har jag planerat en kortare resa, Mörlunda blir målet.
Kennet (-:
Kvällsvy - Åsnen vid Trollberget

Strandnära camping - Trollberget

Småländsk sten 

Ännu mer småländsk sten

Ramkvilla GK


1 kommentar:

  1. I Ramkvilla stannade jag också en natt på den fantastiska golfklubben som drivs ideellt. Där fanns allt en cyklist behöver

    SvaraRadera