måndag 21 maj 2018

Strandängens Camping Bromölla - Trollberget vid Åsnens strand

Dag 3 - Morgontemp 8°C, kvällstemp 17°C.
Cyklade 102,62 km på 7:18, tempo 14km/h.
Totalt 320,15 km.
Netto höjdmeter 148m, totalt 118m


Även den här natten var kall, 8°C på morgonen. Nu var jag bättre förberedd och hade långärmat på mig :-). Första målet för dagen var att ta sig till Mörrum för en stämpel i Sverigepasset. Jag lyckades irra bort mig vid Näsum, pga skyltningen av alla cykelleder. Tills dess hade jag cyklat Smugglarleden, Sydostleden, Banvallsleden och Sverigeleden. Ingen skada skedd, i Jämshög tog jag av mot Gränum och var tillbaka på spåret igen. Efter Mörrum kom jag in på en ny Banvallsled. Det är  perfekta cykelleder. I flera mil leder den med svagt uppför. Det går att hålla ett bra tempo trots motlöpan. Värre var det mellan Näsum och Mörrum, rejält backigt hela vägen puuuuuh.
Jag har lagt både Skåne och Blekinge bakom mig och är nu i Småland. Skånes landskap med öppna rapsfält och Bokskog har bytts mot barrskog. Flådiga kåkar i Vellinge kommun har bytts mot nedlagda industrier och tomma hus i Småland. Oavsett så känner jag stark lust att återvända för en stillsammare semester. Det finns mycket att se och uppleva. I kväll blir det naturcamping vid Trollberget och utsikt över sjön Åsnen.
Jag försöker att roa mig med att hålla koll på fågel o vilt. Tills nu har jag skådat nästan 30 olika fågelarter (som jag vet vad det är efter noga koll). Coolast är Råka, som vi inte har i Västerås.  En som var ny för mig är Skärfläcka som jag spanade in i Skanör. Sämre är det när det gäller viltet, hare, räv, rådjur. Hade hoppats på mer.
Planen för imorrn säger Alvesta men det blir nog längre.
Kennet (-:

Strandängens Camping Bromölla

Banvallsleden Sölvesborg - Olofsström

Guldkorn utefter Banvallsleden


Lunchpaus vid Mörrumsån


Lämnar Blekinge och cyklar in i Småland

Härlig raksträcka utefter Banvallsleden

Härlig kvällsvy - Sjön Åsnen vid Trollberget


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar