lördag 19 maj 2018

Flygarevägen 5 Höllviken - Svampacamping Tomelilla


Dag1 - Morgontemp 12°C, Em temp (16:20) 23°C.
Cyklade 88,13 km på 5:02 tempo 17,5km/h.
Totalt 116,28km.
Netto höjdmeter 48m

Kom igång i bra tid på morgonen. Mycket tack var en god värd på Flygarevägen 5, Kenneth Svensson. Jag lyckades, via Booking.com, hitta Skånes bästa boende. Kenneth får en verkligen att känna sig välkommen. Ska ni till Malmö-trakten, ta in på Flygarevägen 5 i Höllviken. Jag glömde mina vattenflaskor men Kenneth lyckades nå ifatt mig i Trelleborg med 2 vattenfyllda flaskor och 2 nykokta ägg 😊. Tack igen Kenneth.
I Trelleborg kom jag in på Sverigeleden. Därifrån tog jag mig till Smygehuk som är Sveriges sydligaste punkt. Jag såg till att gå längst ut mot sydpunkten. Därefter tog jag mig direkt till Ystads turistinformation för att få min stämpel i Sverigepasset. Två reflektioner under dagens färd är - SVERIGE ÄR VACKERT (böljande landskap med gula rapsfält) - STÄDER VILL MAN KOMMA IFRÅN (bullrigt och hetsig trafik).
Jag tog en tur in till Tomelilla centrum för att handla kvällsmat och såg ett intressant museum, Hasse &Tages museum. Tyvärr kom jag inte in denna gång men räknar med att återvända till dessa trakter. Dagens lyssnartips är The Svenska Ord Story på SR Play.  En serie på 36 avsnitt om Hasse & Tage.

Morgondagens mål är Kristianstad.

Kennet (-:
Flygarevägen 5, Höllviken

Första träffen med Sverigeleden
Posering i Smygehuk


Bevis att jag var på plats :-)

Den obligatoriska plankan, Smygehuk Sverige

Böljande landskap och gula rapsfält


Trängsel på Svampa camping i Tomelilla

Tomelillas stolthet antar jag 

2 kommentarer:

  1. Var det på Tomelilla camping du slog upp tältet? Ser rätt öde ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr var Tomelilla stängd och lika tyvärr så var Svampacamping öppen. Sandängens i Bromölla är betydligt bättre.

      Radera