torsdag 24 maj 2018

Hultsfreds Camping - Linköpings Camping

Dag 6 Morgontemp 14°C kvällstemp 17°C
Cyklade 162,64km på 10:41:56, tempo 15,2km/h
Totalt 668,72km
Netto höjdmeter -11m, totalt 59m

Den här dagen fortsatte som en väldigt varm och backig dag och slutade som alla dagar annorlunda än alla andra.. Målet var att ta sig ut på Sverigeleden igen, via Vena. Vägen till Vena började med asfalt, som hade fått ett nytt lager väggrus, och avslutades med grusväg. Jag slapp värmen eftersom jag väckte tuppen men backarna fick jag i alla fall. Väl framme på Sverigeleden trampade jag på mot Vimmerby för att få min stämpel. Turistinformation använde en annan klocka än tuppen så tills dom öppnade passade jag på att ta en morgonkaffe på Bakfickan vid torget. Vid samma torg sitter Astrid Lindgren vid sin skrivarhörna. Hela Vimmerby ser ut att vara en Astrid upplevelse väl värd att besöka. Man får hänga med barnbarnen vid nåt tillfälle 😊.
Första biten mot Rimforsa efter Vimmerby var bland det backigaste jag varit med om. För att komma nära 1600-tals kyrkan i Djursdala gick leden en extra runda till toppen med en stigning som påminner om Keb. Alla vet ju att kyrkor ligger på toppen av alla samhällen. Men efter uppför kommer nedför, hej var det går ibland. Jag har varit uppe i dryga 50 knyck några gånger, utan att försöka på extra fart.
Vid Horn passade jag på att handla mat till lunch, sill o potatis. Kollade upp en lämplig plats för lunch och hittade ett bad i sjön Åsunden vid Långebro. Trött, varm och hungrig nådde jag äntligen avfarten till badstället. Badstället var kanonfint, varmt vatten, god mat, vila. Precis vad jag ville ha. En sak som jag fick och inte ville ha var en rejäl backklättring till och från badet. För första gången fick jag kliva av cykeln för att orka ta mig fram 😳. Stärkt av ett bad, mat,,,, så fortsatte jag mot Rimforsa. Lite förvånad blev jag när det visade sig att campingen i Rimforsa var nedlagd sen flera år tillbaka. Vad göra? Jag kollade in Gunnars reseblogg och såg att han råkat ut för samma sak för fyra år sedan. OK, det vara bara att sätta sig på cykeln och trampa mot Linköping som verkar vara närmaste stället med camping. Efter ett tag byttes den fina asfalten mot mindre fin grusväg (tungcyklad). Sista milen in mot Linköping var dock perfekt cykelväg med massor av räsercyklister.
Mina bästa kollegor från ABB sponsrade mig med ett presentkort på Cirkle K och här, hungrig som en Varg, hittade jag min första Cirkle K på resan. Dubbelkorv med mos och räksallad.
Efter att ha trasslat mig igenom Linköping nådde jag äntligen Glyttinge Camping. Receptionen var stängd och även centralbokningen man kunde ringa. Jag slog upp mitt tält och knoppade in enkelt. Alla batterier var slut så bloggrapporten fick vänta till fredagen (lönedag 😀). Utvilad men oduschad trampade jag på mot stämpelstället i Linköping - Postmuseet i Gamla Linköping. Strax innan hittade jag ett OKQ8 där jag passade på att ladda batterierna, mina egna och iPhone, iPad, powerbanks.
Stämpelstället i Gamla Linköping finns inte kvar utan Handelsboden hade både egen stämpel och goda kolor. Gamla Linköping är väl värt ett besök, ett levande museum som visar gammal miljö.
Jag lämnade faktiskt Småland och kom in i Östergötland. Nu bär det av mot Motala för att ta en dusch och serva cykeln.
Enligt grundplanen ska jag vara i Västerås 2 juni men har jobbat på bra och räknar med att nå hemmet redan 28 Maj.
Kennet (-:
En morgonfika på Bakfickan med Turistinfo i bakgrunden

Astrid Lindgren vid sin skrivarhörna

På toppen av megakullen ligger Djursdala kyrka

Tjoho rätt in i Östergötland

Badplats - Sjön Åsunden vid Långebro

Sliten cyklist vid resans första CirkleK

Laddstation - OKQ8 Linköping

En riktig pärla - Gamla Linköping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar