söndag 27 maj 2018

Snavlunda - Hemma i Västerås på Ekbacken

Dag 9 Morgontemp 12°C kvällstemp 15°C
Cyklade 163,04 km på 10:26:35, tempo 15,6 km/h
Totalt: 987,11km
Netto höjdmeter -145m, totalt 1m

Igår kväll var jag en runda i det Naturreserverat som ligger vid Snavlunda, väldigt vackert. Tre bilder nedan med samma motiv. Den dominerande växten i dikeskanten har varit Rölleka.

Idag väckte jag tuppen igen. Efter att ha packat alla utrustning, inklusive tält så for jag iväg 05:21. Det var en kyligare morgon än tidigare. Även beroende på den Nordostliga vinden (motvind hela vägen). Idag fick jag nytta av mitt styre som medger total ihopkrypning for att minska luftmotstånd. Jag fick även väcka några rådjur som låg och lurade i dikeskanten. Jag önskar att jag vore snabbare med att ta fram kameran. Vanligtvis har dom hunnit långt in i skogen innan jag ens hunnit tänka "TA ETT KORT KENNET" :-(. 
Första stoppet idag gjorde jag i Vretstorp, pga järnvägsbommar. Det tåg som kom hade 2 RC4 lok som drev på. Lycka tänkte jag - dom har jag varit med att montera, tidigt 70-tal. Vi var ett gäng unga killar som monterade strömriktare till RC4-loken på ASEAs Y-sektor.
Andras stoppet blev i Fjugesta på torget framför kommunhuset. Kokade kaffe och åt frukost.
Under min resa har jag läst klart sista delen i Arn-trilogin av Jan Guillou. Flera namn på orter som jag passerar förekommer i böckerna som Riseberga kloster och Vintrosa. I mitt tycke inte det bästa som Guillou gjort men ändå bra.
Vid Lanna Golfklubb stannade jag till och köpte en kaffe o bulle :-). Kollade in var och när stämpelstället i Nora var öppet. Det visade sig att det inte var öppet på hela dan. Istället för att att fara till Västerås efter Nora bestämde jag mig snabbt att skippa Nora och åka hem direkt. Det blev en himla lång tur i både motvind och värme. Väl hemma så fick jag krama om min kära familj.

Jag passerade Örebro på vägen och hela vägen från Lanna, genom Örebro, Arboga och Köping har gått strålande trots bristfällig skyltning. Man skyltar för bilister men inte för cyklister (om man inte ska åka en av deras leder). Örebro var speciellt bra med banvallsleden in mot Karlslund och cykelbanor i stan, HURRA.

Innan Glanshammar såg jag en så vacker gård och jag hann ta kort innan gården smet.
Nu är jag i alla fall i Västmanland. Kartbok 3A och 3B är avklarade. Två dagars vila hemma på Ekbacken och sen drar jag vidare till Avesta för att träffa syskon.
En sak till, vägen mellan Strömsholm och Ekbacken/Enhagen är en av de vackraste turer jag gjort hittills. 

Kennet (-:
Svensk sommaräng i Snavlunda

Samma äng men närmare

Ännu närmare

Länna Lodge Golf Resort

Väldigt vacker gård i närheten av Glanshammar


Hemma i Västmanland

Ser trassligt ut



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar