måndag 5 augusti 2019

Torsång - Säfsen

Måndag 5 Augusti 2019
Morgontemp 16°C kvällstemp 16°C
Cyklade 100,24 km på 6:46, tempo 16,6 km/
Höjdmeter struntar jag i eftersom jag inte förstår mig på Garmin. Den tycker jag varit upp på 4200m.

Åter på sadeln för en långtur. Årets runda är kortare än fjolårets. Jag räknar med att vara borta i två veckor bara. Starten var i Torsång utanför Borlänge och jag ska följa Sverigeleden genom Värmland till Kungsbacka, vidare till Kalmar o Öland. Därefter tar jag Kustlinjen tills jag stöter på Mälardalsleden och cyklar hem till Västerås.
Dag 1 blev en rejäl genomkörare, motvind och en himla massa uppförsbackar, puuuuuuh. Resan blev längre än jag räknat med, men det innebär att nån annan dag blir kortare 😊. Torsång är, som många andra samhällen i Dalarna, väldigt vackert och cafét i Torsång är väl värt ett besök. Testa deras specialare Hästräka (kolla in bilden).
Värt att notera denna dag är:
- resans första pippi - Struts
- kyrkan i Spraxkya ser lite speciell ut. Även ortsnamnen är lite speciellt Spraxkya, uttalas Sprascha.
- saknade kyrkogård för vattenpåfyllning
- jag eller mopedisten skrämde upp ett rådjur
- hittade en sjönära plats för tältet vid Säfssjön
- alla turister i Säfsen verkar vara från Nederländerna.
Imorrn ska jag fortsätta mot Hagfors för en stämpling i Sverigepasset och hitta en cykelrep. som kan fixa mina växlar.

Jag lyckas bara lägga till bildtext i den första bilden. Får fixas när jag kommer hem. Klockan är 8 och kvällsmyggorna attackerar.
Kennet (-:


Hästräka med kaffe

Lägg till bildtext






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar