fredag 16 augusti 2019

Nävekvarn - Ekbacken

Cyklade 156,58 km på 11:33, tempo 17,6 km/h
Totalt 1244,39 km. På 12 dagar ger det 103,7 km.

Denna dag började som många andra. Regn på förmiddagen. Trött o less på regnet tog jag beslut om att cykla direkt hem från Nävekvarn. På hemvägen noterade jag flera intressanta saker, bönder i arbete t.ex. Förra året när jag turnerade genom hela Sverige såg jag inte en enda bonde i traktor på en åker. Den här gången är det full aktivitet på åkrarna. Nu gäller det att skörda och fixa till traktorägg. En annan sak var att idag har jag cyklat flera leder, Sverigeleden, Kustlinjen, Näckrosleden, Mälardalsleden och nån eller några till som jag glömt namnen på. Att hålla sig till cykellederna gör att man slipper den värsta trafiken. Under hela resan har jag passerat Dalarna, Värmland, Dalsland, Västergötland, Bohuslän, Halland, Småland, Östergötland, Sörmland och Västmanland och  cyklat nästan 125 mil.
Förra årets resa genom hela Sverige var en dröm jag haft och en plan som genomfördes. Jag inser att jag missade både mål och mening i år. Min lösa plan var att starta i Torsång, cykla till Kungsbacka, Kalmar och hem efter Kustlinjen. En plan i för sig men inget mål som man kan peka på i en dröm. Avsaknad av mål och solsken gjorde att beslutet att åka direkt hem och inte via ett Trosa som skulle få regn var lätt. Nästa resa blir enligt en plan och med ett klart o tydligt mål. När vädret är torrt och naturen fladdrar förbi när man trampar på är det riktig bomull för själen.
Dagens resa var lätt eftersom målet var uppsatt. En större stopp gjordes i Flen för lunch och lite shopping på ICA. Förutom regnet den första timmen så kom en skur strax innan jag nådde Eskilstuna. Resan från Tumbo och vidare förbi Rytterne kyrkoruin är nog en av de finaste turer man kan göra på en cykel.
Två höjdare på den här resan var Krösatåget och Skärgårds linjen. Kul att kombinera cykling med tåg och båt.
Borta bra men hemma bäst. Skägget fick växa under dagarna och tas bort imorrn.
Vila i helgen och mer cykling nästa vecka 😎. Jag måste även läsa om min resa eftersom det är så mycket intryck att man blandar ihop p glömmer detaljer.
Kennet (-:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar