fredag 9 augusti 2019

Borgvik - Högsbyns Fritidscenter - Stenrösets camping Trollhättan

Idag blir det rapport som täcker 2 dagar. Saknade batterikraft och täckning.
Borgvik - Högsbyns Fritidscenter
Cyklade 45,59+37,3 på 3:36 resp. 2:26 tempo 16,9 km/h o 17,3km/h (stannade i Åmål för växelservice)
Högsbyn - Stenrösets camping Trollhättan
Cyklade 103,93 km på 7:45 tempo 17,9 km/h
Totalt 497,04 km

Det blir en kort rapport idag. Klockan är mycket och jag ska upp tidigt innan ösregnet kommer. Jag har förberett mig inför morgondagen genom att ladda mobil,Garmin o powerbanks samt tvätta mina kläder. Nu luktar jag gott igen.
Bilderna kommer nu och texten imorrn kväll.

OK, nu är jag beredd för en textuppdatering. Vi börjar med Borgvik där mitt senaste inlägg gällde en fantastiskt god räkmacka. Fortsättningen på min vistelse i Borgvik är blandad. Den glädjande delen är  Borgvik som företeelse och plats. Här finns mycket historia som skyltarna kan indikera. Gammal bruksmiljö som även haft en viktig roll i vår beredskap under andra världskriget, Skans 113. Jag tog en rundvandring på kvällen och fotade en del. Vyn från min tältöppning på kvällen går inte av för hackor. Den tråkiga biten med Borgvik var servicehuset i gästhamnen, riktigt bedrövligt skick.
Färden vidare gjorde att jag lämnade Värmland och anlände till Dalsland. Min förhoppning att få växlarna fixade infriades i Åmål av MAKs Cykelservice ( efter att ha trampat några dagar vet jag att han gjorde ett bra jobb). Han var sämre på att tipsa om en lunchställe. Hans rekommendation att gå till Kungens var inte bra. För det första var den stängd och sen var Stadshotellet lunchbuffé betydligt bättre (hittade jag lite längre ned på gatan). Statt var fullsatt så jag slog mig ned hos 2 lunchande kvinnor. Av dom fick jag tipset att campera vid Högsbyns Fritidscenter i Tisselskog. Kolla in vilket fint nyttjande av gamla telefonkiosker, man har gjort laddstationer för mobiler av dom. Jag återkommer gärna till Åmål, en riktigt fin sommarstad med mycket på sommaragendan.
Tisselskog med omgivning är intressant med alla hällristningar och vilda natur och för en cyklist alla dessa jäkla backar. Man slår närapå det småländska höglandet. I närheten av Tisselskog spelades Ronja och helvetesgapet in. Sverige är fantastiskt när man ser det från en sadel i sakta mak.

Eftersom jag inte hade nåt till frukost, förutom havregryn, startade jag tidigt min resa och hade som mål Håverud. Svensk ingenjörskost i högform. En akvedukt i stål ger förbindelse Dalslands kanal. 33000 nitar och alla original är kvar 😊. När jag kom dit höll man på att slussa igenom några norska pensionärer med stora dyra båtar. Svenskar cyklar (eller) och norrmän åker lyxigt. Resterande del av trampandet mot Trollhättan öppnade Dalsland upp sig och odlade lättcyklade landskap infann sig. Kolla in höjdprofilen på resan till Trollhättan. Den starten var inte att leka med, puuuh.
Vänersborg och Trollhättan skyndade jag mig förbi eftersom städer är stökiga att cykla i. Jag insåg att jag inte visste nåt om Vänersborg, förutom att dom har ett bandylag (jag cyklade förbi arenan). Staden kallas visst Lilla Paris. Man får väl ge staden en chans nån annan gång. Samma med Trollhättan, SAAB men vad mer?
Väl framme vid Stenrösets camping började jag tvätta kläder (allt åkte in i en o samma maskin) och fixa mat. Maten var lättfixad, en burk ärtsoppa, mums. Jag visste att det skulle bli ett rejält regn kommande dag och att det var dåligt med bra sovställen så jag förberedde packningen för regn och la mig tidigt.
Kennet (-:












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar