tisdag 6 augusti 2019

Säfsen - Storängens camping Ransäter

Morgontemp 11°C kvällstemp 15°C
Cyklade 109,25 km på 5:57, tempo 18,4 km/h
Totalt 209,49 km
Vaknade till en rejält fuktig dimma. Inget regn under natten men ändå så var allt blött och dimman låg tät över Säfssjön. Jag hade slut på färskvatten så det blev till att packa ihop tält o prylar och ta sig till ett fik. Mitt i Fredriksberg låg Rosa höjdens kök & bageri. Ett riktigt höjdarställe med smaskiga mackor. Nöjd o belåten efter kaffe o macka samt ett samtal med herrn i huset. Man lär sig nåt av varje samtal, utan att nämna detaljer 😊.
Jag lämnade Dalarna och cyklade in i Värmland. Mål för dagen är att få en stämpel i Hagfors och sen vidare mot Storängens camping i Ransäter. Jag fick skippa cykelreparatören eftersom han vägrade svara i telefon. Det får bli i nåt annat samhälle. Utefter vägen till Hagfors kom jag till slutet på allmän väg. Vad göra? Jag cyklade förbi skylten vilket visade sig vara rätt. Skylten gällde bilar eftersom det fanns en bro en bit fram som inte släppte över broar nuförtiden. Efter att jag fått min stämpling så fortsatte jag till centrum och fann Coop. Inhandlade lite Tagliatelle, bröd o frukt. I närheten fanns en park med bänk, bord o tak. Jag slog mig ner för att börja tillaga maten och fick genast trevligt sällskap (glömde tyvärr fråga namn). Oavsett, två pensionärer med massor att prata om. Jag bjöd på en macka, petade i mig mitt. Städade upp efter mig och cyklade vidare.
I Uddeholm började dagens godbit av resan, Klarälvsbanan en cykelbana utefter en nedlagd banvall. Tyvärr så såg man bara Klarälven ett kort tag i början men att cykla efter en banvall är betydligt bättre än att flänga omkring på vägarna. Även om en klar majoritet av bilisterna tar stor hänsyn till mig som cyklist så finns det ett och annat rötägg. Största skurken körde om mig igår, alldeles för nära. Det var en Björks buss med ett släp Lindbergs buss Örebro😡. Nästan halva sträckan fick jag cykla i lätt regn. Det var så pass lite regn att cykling i shorts o t-shirt kändes ok. Det räcker inte att en klar majoritet av turisterna är från Nederländerna, campingarna drivs av Nederländare oxå. Både Rådastrands camping, där jag tog en kaffe, och Storängens camping, där jag bor i natt, drivs av Holländare. Lite roligt att de flesta inte pratar svenska eftersom gästerna och värdarna är holländare. Jag letade upp en plats för tältet där jag får morgonsol och möjlighet att hänga kläder på tork. Jag har ingen plan för imorrn förutom att jag ska försöka hitta nån som kan fixa mina växlar.
Kennet (-:











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar