tisdag 13 augusti 2019

Krösatåg Reftele - Eksjö, cykel Eksjö - Horns camping

Cyklade 90,17 km på 6:01, tempo 18,7 km/h
Totalt 879,79 km

Idag tog jag till nya tag för att undkomma regn och det småländska höglandet - Krösatåg från Reftele till Eksjö. Riktigt härligt och praktiskt. Regnet undkom jag inte trots löften även i dagens prognos 💦.  Även om det var kuperat även idag så var det i de flesta fallen en härligt böljande kupering. Det nya med dagens tripp förutom tåget var grusväg. Eftersom jag letade mig utanför Sverigeleden så fick man leta vägar på egen hand. På kartan syns det inte vad typ av väg det är så ibland blir det asfalt och ibland grus.
Eksjö är en riktigt vacker trästad som kräver ett återbesök, eller hur Marie? Trevligt folk oxå. Jag kom att prata med en äldre man som var nyfiken på min cykel. Han hade cyklat 10 Väternrundor men nu hade höften sagt ifrån. Han menade att jag borde ha en backspegel med tanke på alla bilister. Jag menade att det är bättre om bilisterna håller ut ordentligt.
Dagens mål var att ta sig mot Gamleby och börja trampa utefter Kustlinjen. Jag hann till Horn innan hungern sa sitt. Hornåbergs camping är riktigt fräsch. Jag hann med att tvätta, duscha, fixa käk och ta en promenad runt byn, trots min sena ankomst. Som vanligt har jag första parkett mot vattnet.
Javisst ja, min tältstång. Förutom att den ena är bruten på ett ställe så är en del krökt oxå. Vete tusan vad som hänt. Det funkar med att dra över den stålcylinder som ingick i tältkitet. Imorrn bär det iväg till Gamleby.
Kennet (-:





1 kommentar:

  1. Haha du är så positiv! Älskart! Det ser fint ut. Jag blir så sugen på att åka på sverigesemester när du skriver om trevliga orter längs vägen.

    SvaraRadera