söndag 11 augusti 2019

Göteborg - Badet i Öxabäck

Cyklade 104,92 km på 8:33, tempo 16,3 km/h
Totalt 704,92 km

Till min glädje var allt torrt på morgonen men innan jag började packa ned prylarna i cykelväskorna attackerade jag frukostbordet. Efter att ha testat allt och avslutat med kaffe och nutellafylld croissant så orkade jag ta mig an packningen. Medan jag åt frukost kom dagens första störtskur. Den ville jag inte ha på mig. Första målet för dagen var att ta mig till Slottsskogen och kolla in Shorelinestenen. Något snopen blev jag då jag inte fick gå dit eftersom man höll på att riva för gårdagens Way Out West. Även om jag hävdade att jag cyklat från Västerås enkom för denna sten så var den vaktande kvinnan benhård - Inte ett tramp till. Jag fotade GPS så att det syns att jag var i närheten.  Nästa foto för dagen var en bild på Kategatt i hög sjö, dvs min motvind (läggs till när batteriet i kameran är laddad). Jag fick jobba som en galning med lättaste växeln i motvinden. Foto nummer 3 var vid entrén till Turistinfon där jag skulle stämpla mitt Sverigepass. Man hade stängt på söndagar, dåligt 😞.
Cyklingen idag innehöll absolut allt, regn, ösregn, sol, motvind, medvind, öppet mot havet, sjöar, blandskog, öppet landskap, stad, banvall.... Det var, trots mycket motvind en bra tripp. Utefter Kattegattleden (Gbg-Kungsbacka) mötte jag ett flertal grupper långfärdscyklister. Man cyklar Helsingborg - Göteborg och färja till Fredrikshamn. Låter som en mysig tripp. Jag ska även nämna att vägen till och i Göteborg var bra skyltat, vilket brukar vara si o så med städer.
Hjortnäs festplats i Torestorp är det ställe Ingemar brukade festa i sin ungdom. Jag stannade några km längre bort vid badplatsen i Öxabäck. Öxabäcks IF är mest kända för sitt damfotbollslag som tagit flera SM-guld på 70- och 80-talet 👏👏👏👏.
Kvällen avslutades naturligtvis med ett dopp. Slut på batteri i kameran, så tyvärr inga bildbevis.
Kennet (-:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar