onsdag 14 augusti 2019

Horn - Gryts camping

Cyklade 128,31 km på 10:55, tempo 17,8 km/h
Totalt 1008,1 km

Det blev en lång tur idag. Förklaring och dagsnoteringar kommer imorrn. Klockan är mycket. Jag ska dock nämna att jag såg en Spillkråka vid Ydrefors igår - check.

Campingen i Horn var en riktig höjdare. Fräscha lokaler och rent och snyggt. Man kan ta det lugnt på morgonen och fixa sin frukost. Samma gäller även för campingen här i Gryt. Horn hade dock bättre pris å andra sidan har Gryt bättre vyer 😊. Anledningen till att jag for mot Gamlebya från Horn är en övergång från Sverigeleden, som passerar Horn, till Kustlinjen som passerar Gamleby. Kustlinjen är en cykelled som leder mellan Västervik och Öregrund.

Resan igår blev lite annorlunda än jag tänkt mig. Som vanligt hade SMHI lovat uppehåll under dagen. Det höll sig bra ända tills jag nådde Bjursund på väg in mot Loftahammar. Mitt första möte på resan med Östersjön. Planen var att campa vid en badplats i Östra Ed. Men i och med första skuren så började dom komma tätt, tätt och rejält. Vid ett regnuppehåll passade jag på att diska lunchdisken vid kyrkogården i Loftahammar. Jag hann precis klart när nästa skur kom och jag smet in på Konditoriet och tog en gofika. Jag tilläts även fylla på min termos med kaffe utan extra kostnad. Nåväl, varför blev det en sån lång tur idag. I kartboken för Kustlinjen finns även angivet färjeturer mellan olika kustsamhällen. För att undkomma cykling i regn och även få se nåt av skärgården som ringde jag och kollade om båtturer. Resultatet blev en lång cykling till Gryt för att, på Torsdagen,  ta färja från Fyrudden till Arkösund med en mellanlandning på Harstena. Cykling utefter Kustlinjen visade sig inte visa så mycket kust, det är mest tallskog och öppna fält. Varje skog o öppet landskap är unik men att se kusten från båt känns toppen.

En rolig sak som jag såg utefter vägen mot Vråka var Eden. Kan det måhända vara Vråkas egen lilla lustgård. Ser dock övergiven it.

I natt har jag sovit riktigt gott, trots ett besök i servicehuset på natten och nåt djur som skreeeek. Orsaken var nog värme, inget regn, vindstilla och inte att förglömma en trött Kennet.

Kennet (-:







1 kommentar:

  1. Alltså nästa gång måste du ha bättre tur med vädret. Men vad schysst med lite båt. Inte en dålig bulle heller 😂😂👍

    SvaraRadera