onsdag 6 november 2019

Amazonas och Inkaleden - En resa i Peru 2019 -> Dag 8 Lördag 21 september; Ollantaytambo - Huayllabamba Peru


Idag blev vi upphämtade av våra nya guide Elio och vi började vår vandring strax före 10. Eftersom vi hade tidig inkvartering i tälten hann jag med att skriva ned vad som hände under dagarna då vi vandrade. På mindre än en timme gick det från skymning till totalt mörker. Innan 9 på kvällen var det totalt mörker. Det tält som vi åt kvällsmat i skulle bärarna sova i så det blev ingen långdragen middag med en massa eftersnack. 

Första dagens tur på Inkaleden är avklarad. Min iPhone noterade 15,4km och 25700 steg. Vi är på 3100möh och startade på 2800möh. Den här dagen ska vara den enklaste på Inkaleden. Imorrn bär det iväg på en klättring till 4200m.

Det är lite konstigt äventyr vi är ute på, massor av vandrare, bärare och guider utefter leden tillsammans med transporter som sköts med hästar o åsnor. De flesta grupper verkar bestå av amerikanare. Marie stötte på ett par svenskar igår, vid Ollantaytambos ruiner, som skulle vandra idag. Vi har inte sett dom eller några andra svenskar. Även om jag känner att höjden påverkar mig så har dagens vandring gått bra och jag känner mig urstark.  Hoppas att jag får behålla den känslan imorrn. Även Marie och Adam har varit pigga idag. Förutom oss Sundelinare så är det en till vandrare i vår grupp, Eva från Ulricehamn, 5 bärare, en kock och vår guide Elio. Bärarna kämpar på otroligt bra och kånkar på vår packning, tält, sovsäckar, mat, gasolkök osv.  Myndigheterna har satt en gräns på 35kg. Jag bär 6kg men dom studsar förbi mig. En bärare i vår grupp har sandaler. Jag undrar hur hans fötter mår? Vår guide berättade dock att de äldre bärarna föredrar sandaler trots att dom får rejäla skor av bolaget dom jobbar åt. De yngre tar emot och använder bättre skor.  Under vandringen tuggar bärarna kokablad och vid vissa hållplatser serveras majsöl av kvinnorna.
När vi kommer fram till ett lunch- eller sovställe lägger man ut en stor plastfilt för våra ryggsäckar och sen gör dom i ordning vår mat. Kocken är otrolig som skapar riktigt god mat med enkla medel. Vi får äta i ett större tält som några av bärarna ska sova i. Mätta och belåtna kröp vi till kojs vid åtta-tiden. 

Gänget som ska vandra Inkaleden har samlats vid starten

Urubambafloden

Första Inkaruinerna vid kunde spana in utefter leden

Vattenstopp

Inkaruiner

Åsnor och vandrare :-)

Vackra blomster

Marie och Elio i sällskap

Leden slingrar sig uppefter berget

Väl skyltat

Rigga tält för lunch

En stunds vila innan lunchen är klar

Inkalöpare uthuggen i sten 

Alltid lika imponerande byggnadskonst

Gravplats

Bärare med packning passerar oss

Adam och en av våra bärare

Lägerkarta vid första kvällsstoppet Huayllabamba (Wayllabamba)

Framme dag 1, 3100 möh

Kiosken är stängd

Vy från tältläger. De små gul/gröna husen är toa sponsrade av staten 

Grannen

Jippjipp jag klarade dag1

Adam hittade wifi och ringde direkt till  👩

God natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar