onsdag 1 juni 2022

Cykeldag 5 Ånge - Haverö

 Onsdag 1/6 2022, 41km

Dagens tur fick jag cykla i lätt regn och regn. Att cykla i regn är inget problem. Problemet är att ta hand om allt det blöta när man slutat trampa för dagen. Händer skyddar jag med diskhandskar och fötter med Systembolagets plastkassar (perfekt storlek). När jag cyklade genom Alby kom jag i samspråk med en jämnårig som är på morgonpromenad med golfparaply som skydd mot regnet. Det visade sig vara Ånges f.d. kommunalråd, pensionerad sen januari 2020, efter 20 år på tjänsten. Det är alltid intressant med dessa samtal, ofta finner man flera kopplingar, intressen, bekanta,,,,,  Det visade sig att en f.d Asea kollega från tidigt 80-tal hade sin hembygd i Haverö. 

Strax efter Alby och jag nått ut på riksväg 83 nådde jag en lång nedförsbacke. Längst ned i backen såg jag en mörk fläck på vägen. När jag spanade in fläcken såg jag en livs levande björn 🐻 gå över vägen vid fläcken. STOPP 🛑✋ vad f-n gör jag nu. Är fläcken en stillastående björn, eller? Att det var en björn som korsade vägen är jag nästintill 100% säker på. Kan inte komma på nåt annat djur som rör sig på det sättet och av den storleken hujhujhuj. Några bilar kom från andra hållet efter en stund, då tog jag mod till mig och fortsatte cyklandet, snaaaaaabbbbbtttt. Fläcken var svart asfalt och den vandrande björnen var borta. 

Jag nådde nattens boende, Haverö Hembygdsgård, strax före regnet övergick till hällregn 😊. Jag har ett stort rum med fåtöljer, bäddad säng LYXIGT. Huset var tidigare Gästgiveri i Vassnäs som ligger några km från Haverö. Inte nog med bäddad säng imorgon får jag frukost 😊. En av värdinnorna var på plats och bakade inför att caféet ska ha öppet i helgen. Hon låste upp hembygdsmuseet så jag fick strosa runt och kolla in. 








På skylten står det ”Gåva till Hembygdsföreningen”. Jag undrar vad man fick. 



Kennet (-:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar