måndag 1 januari 2018

Nu sparkar jag igång bloggen KennetCyklar



Den 30:e November 2017 gjorde jag min sista dag på ABB Enterprise Software. I drygt 40 år (började på ASEA 28 januari 1974) jobbade jag som anställd eller konsult på ASEA/ABB. Nu är det dags att roa sig och mitt första lyckouppdrag blir att cykla Smygehyk-Treriksröset. Jag planerar att starta min resa i Smygehuk 19 maj 2018.


Jag har börjat samla på mig de prylar som krävs för resan, såsom cykel, cykelväskor, kartor, osv. Det som saknas än så länge (vad jag vet) är tält och liggunderlag. Det är ingen brådska än jag har gott om tid på mig.


Jag har haft funderingar på att göra den här typen av resa sen några år tillbaka. Funderingarna blev mer allvarliga för 2-3 år sen när jag insåg att jag inte har långt kvar att jobba. På hemväg från en tjänsteresa började jag googla efter andra cyklister som har gjort en liknande resa och hittade en cykelblogg som var exakt vad jag var ute efter http://cykelsydtillnord.blogspot.se/. En resa på cykel genom Sverige berättad av Gunnar Engström. Jag kommer att utgå ifrån Gunnars resa när jag ska planera min rutt. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt. Förutom Gunnars blogg har jag följt Fredrika Ek på hennes resa jorden runt. Hon har gjort en helt fantastisk resa på egen hand, kolla in http://www.thebikeramble.com/. En sista länk innan jag avslutar för idag, https://www.youtube.com/watch?v=Mo0PoYTR-p4. Darren Alff visar hur han packar sina cykelväskor innnan han ger sig iväg. Jag har samma typ av väskor att hänga på min cykel.

Kennet (-:

1 kommentar: