tisdag 9 oktober 2018

Nora - Västerås

Morgontemp 12°C kvällstemp 13°C
Cyklade 122,12km på 6:02:20, tempo 20,2 km/h
Netto höjdmeter är det ingen vits att redovisa. Garmin tror att jag rullat utför drygt 1,6 km.
Även idag  pulsregistrering maxpuls = 133 bpm, medel = 97bpm

Det syns verkligen på tid, tempo o puls att dagens tripp var enklare än gårdagens. Jag klarade mig från regn och hade medvind i stort sett hela tiden. Man ska alltså välja mål utifrån väder o vind (-:.
Jag kan verkligen rekommendera B&B på Södra Långgatan 13 i Nora. Utöver rum o läge som jag visade igår så var frukosten en riktig höjdare. 
Min ambition idag var att undvika grusväg men ändå lyckades jag komma in på den nyhyvlade grusvägen som drabbade mig igår. Idag fick jag cykla grusvägen en längre sträcka eftersom hyvlaren gjort jobbet klart 😟.  Resten av resan gick riktigt bra eftersom jag höll mig till asfalt. Jag kom även förbi en länsskylt och länsmärke Örebro/Västmanland. Stenen från 1936 är snyggare. Ett annat gammalt monument som jag passerade var Jädersbruks Herrgård. Huset såg fallfärdigt ut på avstånd men verkar vara ett aktivt hus än idag, googla gärna.
När jag startade i Skåne i somras var rapsfälten riktigt ståtliga. I Bergslagen är rapsen fortfarande kvar på vissa fält. Enligt nätet, där alla sanningar finns, ska rapsen redan ha skördats. Här har vi alltså en bonde som inte har gjort sitt jobb.
En god vana som jag skaffat mig under mina cykelturer är att stanna vid Markan i Strömsholm. Man måste skaffa lite ny energi och idag blev det en Hästläpp med äppelmos och Toscaruta till kaffet. Väl värt en 12-mila tur på cykel. 
Jag hittade några bilder som visar en isärplockad cykel från i somras. Det var samma cykel på den här resan och det blir samma även nästa år men nu ska den tas om hand inför vintervilan. 
Jag ska göra en till uppdatering i bloggen innan min vintervila och det blir när jag ska summera och reflektera över min Sverigeresa. Jag tar det en risig höstdag.
Cykeltvätt efter en tur genom Sverige

Örebro - Västmanland

Modern skyltning

Rapsfält på hösten i Västmanland

Markan i Strömsholm

Kennet (-:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar